RSS

MarySaintMary <3 Green Day

06 Jun

Nu kan jag dö lycklig. Nu har jag sett Green Day, nu får vi se om något i mitt liv toppar det här. LÄTT bästa konserten jag har varit på. Vi byggde upp stämningen genom att börja köa vid tvåtiden, och sen gick den liksom inte ner. Underbart väder och fantastisk stämning.

Det jag älskar mest med konserten är att Green Day inte är ett band som går in, spelar låtar, får igång allsång i sin största hit, och går ut. Green Day vill göra konserten tillsammans med publiken. Gårdagens spelning innehöll följaktligen:

* allsång så in i helvete på typ varenda låt
* fans som hånglade upp Billie Joe (ja, jag är avundsjuk, men fick åtminstone lite slash)
* vattenpistoler, toalettpappersutskjutare och en kanon som sköt ut t-shirtar i publiken
* stagedivande och crowdsurfande fans
* en kanin som dansade till YMCA
* konfetti
* jävligt mycket pyroteknik
* lustiga hattar
* Billie Joe på trummor & Tré Cool på sång
* hårdrocksmedley med allsång
* 60-talsmedley med allsång
* allmän awesomeness

Han till vänster gick upp på scenen och typ hånglade upp Billie Joe. Det var AWESOME!

Det enda jag egentligen kan klaga på (förutom att jag inte såg nåt, men det är ju inte Green Days fel) är att de borde ha spelat fler låtar från senaste skivan. Jag hade gärna hört ¡Viva la Gloria!, ¿Viva la Gloria? (Little Girl), Last of the American Girls och så Letterbomb från American Idiot. Men å andra sidan är jag glad att de inte dissar sina tidigare skivor som så många andra band gör. Vi fick ju When I Come Around och Nice Guys Finish Last, till exempel.

I början var jag liksom så exhalterad av att vara på Green Day-konsert att jag ville se allt som hände hela tiden och det kunde jag ju inte eftersom jag inte är så lång (milt uttryckt) men jag ville ändå stå i publikhavet och jag tror det var mer värt än att stå längre bak där det var tråkigare, fast man ser bättre. För när det hade gått ett tag (spelningen var skitlång, 2:40 kanske) så blev jag sådär masshypnotiserad som man kan bli på konserter och så gjorde det inte så mycket att jag inte såg för det var liksom som att publiken var en enda stor organism och jag blev skitglad när folk fick gå upp på scenen och hångla upp Billie Joe (avundsjuk, ja, men glad ändå). Sen sa Billie: ”This song is for everyone who came from a shitty small town!” och spelade Jesus of Suburbia. I screamed my heart out, vill jag lova. Fan vad jag älskar den låten.

Kanske mest kul för dem som var där, men om ni kollar första två minuterna så ser och hör ni hur duktiga vi var på att sjunga (”Better than America!”):

Några recensioner för den som är intresserad: Aftonbladet (ganska rolig recension), DN (Fredrik Strage är vuxen och tråkig), Expressen (dåligt pålästa, men har klipp från konserten!), Göteborgsposten, Helsingborgs Dagblad.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 06 juni 2010 i Musik

 

Etiketter: ,

8 svar till “MarySaintMary <3 Green Day

  1. K

    06 juni 2010 at 21:46

    Jag som knappt ens gillar Green Day tycker ändå att det verkade superkul och häftigt! Men trodde att du kom in bland de första.. borde du inte sett bra då?

     
    • MarySaintMary

      06 juni 2010 at 22:25

      Jo, vi kom in bland de första, men ”bland de första” av 28000 är ju bland de, typ, 1000 första. Sen kan inte jag stå för långt fram heller för jag blir typ klämd och dör då.

       
  2. Torsken

    06 juni 2010 at 22:28

    hehe..karin har du inte varit på konsert någon gång…det är i det främsta inhängnaden man INTE ser så mkt, (om man inte står absolut längst fram) inte ens jag som e ganska lång ser jättebra! :P

     
    • MarySaintMary

      06 juni 2010 at 23:06

      Skönt att höra att det inte bara är jag. Nej, jag hade ju kunnat stå långt bak i främsta inhägnaden och sett lite bättre förmodligen, men jag ville vara i smeten :)

       
  3. KajsaLisa

    11 juni 2010 at 22:52

    Har tagit det lite lugnt med bloggen ett tag. Tänkte att när jag går in här så kommer jag att möta en väldigt glad och lycklig person, visst stämmer det. Samma upplägg som i Globen. Kul att du fick se dom till slut.

     
    • MarySaintMary

      12 juni 2010 at 22:39

      Ja, jag är SÅ glad! Även om ditt inlägg efter förra konserten var fint så var verkligheten snäppet bättre ;)

       

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

