RSS

Mina preferenser är inte så jävla relevanta och inte dina heller

13 Mar

Nu är det såhär att jag tycker faktiskt det är snyggare med rakat, eller ännu bättre: vaxat, än orakat. Killar med alldeles lena armhålor, bröst, ben osv (ni fattar, höhö) så man kan dra handen över och bara mmmmmmmmm slätt liksom. Det är finare! Mer estetiskt tilltalande helt enkelt och känns bättre för handen (om det nu inte är stubb förstås, det är trist). Typ såhär:

Men här är grejen: varje gång jag ser nån som är orakad under armarna så…gör jag absolut ingen-jävla-ting. För det är inte min sak. För alla får göra precis vad fan de vill.

Och nej, jag rakar mig inte själv på benen till exempel. Tycker jag att det är snyggare med rakade ben? Ja. Orkar jag bry mig om att lägga ner tid och energi på det? Hell to the no! Och det kräver jag inte att någon annan heller ska göra, för 1) man måste inte göra allt för att vara snygg hela tiden och 2) jag har ingen som helst rätt att kräva någonting sådant av någon annan person.

Relaterat: Hanna Fridén om internetmobbningen av en tjej med armålehår. Aftonbladets artikel om tjejen i fråga. Fanny om att (inte) banga sex pga kroppshår. Nanna Johansson om hur FEH-RUKTANSVÄRT provocerande det tydligen är att inte raka sig under armarna (radio).

 
11 kommentarer

Publicerat av på 13 mars 2012 i Feminism, Hett

 

Etiketter: , , , , ,

11 svar till “Mina preferenser är inte så jävla relevanta och inte dina heller

  1. Majsan

    13 mars 2012 at 11:14

    Instämmer om att tycka det snyggare med viss rakning. Själv ids jag inte lägga ned mer tid än absolut nödvändigt på mitt yttre. Jag värdesätter min tid för mycket för det. Men nej, i tidsbesparingssyfte har jag inte rakat av mig hårsvallet, den lilla fåfängan har jag allt :)

     
    • MarySaintMary

      13 mars 2012 at 12:33

      Jag är också ungefär där i fåfänga. Smink – orka. Hårborttagning – orka. Håret på huvudet – the most precious thing i own!

       
  2. Sofia Finnved

    13 mars 2012 at 11:17

    Jag har faktiskt, senaste året, ändrat åsikt och tycker mer och mer att hår är fiiiint. Men jag blir ju mer och mer naturlig. :P

     
    • MarySaintMary

      13 mars 2012 at 12:35

      Jag tycker inte hår är fult på något sätt. Men jag gillar den släta känslan av inget hår alls!

       
  3. Majsan

    13 mars 2012 at 12:48

    Som alltid har det med helhetsintrycket att göra. Ta ett extremfall som då det blivit uppenbart genom att kasta en blick att det finns mångårigt drogmissbruk. Hur fetischistisk ska man vara för att notera om personen är snyggare som rakad/orakad vad ens egna preferenser än är?

    Hm, ju mer jag läser desto mer inser jag att det nog är helt sant att grupptrycket kan vara mycket värre idag än vad det var då jag var ung. Å andra sidan så måste det vara olika i olika områden. Jag hade garanterat hört från vänner om deras tonåringar kände av hårlöshetskrav.

    Det jag hört om och upplevt är snarare överdriven prylgalenhet. Min yngste kom hem och var lite olycklig för att ‘alla’ i hans lågstadieklass hade fått sig en mobiltelefon (till och med en och annan smartphone) och han visste redan att han inte skulle få en (ungar *behöver* ingen). Den kloka mamman tröstade, förklarade och sade vänta och se. Mycket riktigt, inom ett par veckor hade de flesta slagit sönder eller tappat bort sina. Det var intressant att notera att det var bara de ungar som jag räknar som struliga och mer eller mindre elaka som fick nya av sina föräldrar. Och ännu saftigare modeller (plats för föräldraanalys här …)

    Jag undrar om det inte är samma typ av föräldrar som också producerar grupptryckare för rakning i löjligt tidiga år.

     
  4. Majsan

    13 mars 2012 at 13:37

    Ursäkta, ovan inlägg hamnade fel. För många bloggsidor öppna samtidigt :)

     
  5. Alice

    13 mars 2012 at 14:56

    Åh, vad fint att du sa att du tycker att det ser snyggare ut med rakade ben men ändå inte orkar raka dina! Det känns som att i hela rakat/orakat-debatten så verkar många se det som en självklarhet att om något är snyggare så måste man göra så.

     
    • MarySaintMary

      15 mars 2012 at 12:52

      Ja, jag har försökt formulera något om det ett tag nu. Det är ju inte mitt ansvar att vara snygg liksom!

       
  6. 2000aldrig

    14 mars 2012 at 11:14

    Dagens i-landsproblem: Ska man verkligen få ha hår i armhålorna?

    http://bit.ly/zXOtvH

     
  7. kajsalisasblogg

    15 mars 2012 at 11:59

    Egentligen känns det ju frågan lite som en storm i ett vattenglas. Men samtidigt så sätter det ju fingret på otrevliga saker som könsroller, nätmobbing och utseendefixering. Dessutom blev ju rekylen enorm, det var riktigt kul att själv ta fram basebollträt ur garderoben, hänga på drevet och damma på. Men man kanske skulle starta något eget, har en del synpunkter på sångarens ena arm. Tycker inte det är snyggt när man gaddar ihop det så motivet blir som en stor ofta blåsvart massa.
    Shit, nu fick jag lyxproblem igen.

     
  8. R - Svartvit poesi, norrland och teckenspråk

    16 mars 2012 at 20:45

    nu hitta jag till din blogg också! :D Håller med dig som fan i inlägget, fattar inte varför det har blivit en så oerhört stor grej?!

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

