RSS

Ultrakapitalisten fick inte min röst

06 Jun

Idag har jag läst tre intressanta saker på Teh Internetz, som jag känner att jag vill dela med mig av. (Och så ska jag passa på och se efter om min auto-pigningstjänst fungerar eller ej…)

Först ut blir artikeln PP-ledaren kallar sig ultrakapitalist, från DN. Fatta att jag känner mig lättad, jag som var SÅ nära att rösta Pirat i EU-valet. Nu kommer ju inte Rick Falkvinge ta något mandat i EU-parlamentet (om inget väldigt drastiskt händer), men det här visar ändå hur det kan se ut om man tittar på var Piratpartisterna står på höger-vänster-skalan. Icke desto mindre hoppas jag på att de tar ett par mandat, för att visa var upphovsrättsskåpet ska stå i EU. Men jag vill inte lägga min röst på några som kanske kommer rösta med den gröna och kanske med den liberala gruppen i EU-parlamentet. Det känns alldeles för osäkert, när jag faktiskt har starka åsikter om mycket annat än just Piratpartiets frågor.

Uppdatering och förtydligande:
Jag ser att jag är diskussionsmaterial på Piratpartiets forum. Jag vill bara påpeka att det inte var DN:s artikel eller rubrik som fick mig att inte rösta på Piratpartiet, jag hade redan röstat när jag skrev det här inlägget. I övrigt, se mina svar i kommentarerna.

Sedan fick jag till min bestörtning se att fantasyförfattaren David Eddings är död. (Äh, nu ljög jag lite, jag blev inte bestört, men det är ett så roligt ord att skriva!) Denna krönika i DN beskriver ungefär vad jag känner, nämligen att jag är oerhört tacksam för att David Eddings fick in mig på fantasyspåret när jag gick i mellanstadiet (eller när det nu kan ha varit), men det är ju inget jag läser nuförtiden, annat än av nostalgiska skäl.

Och till sist, så råkade jag snubbla över TheHansens fråga till ett överskattat rockband, och, framför allt, deras svar. Mwahahaha! Det finns visst lite humor i högstadiepoeterna, trots allt.

 
12 kommentarer

Publicerat av på 06 juni 2009 i Allmänt, Läsning, Politik

 

Etiketter: , , , ,

12 svar till “Ultrakapitalisten fick inte min röst

  1. kajsalisa

    06 juni 2009 at 21:07

    Är det inflyttningsparty? Passar på att mingla lite
    KajsaLisa

     
    • MarySaintMary

      06 juni 2009 at 21:37

      japp! mingla runt så mycket du vill!

       
  2. Marcus

    06 juni 2009 at 23:48

    Här är hela Fokus-artikeln: http://www.fokus.se/2009/06/hjarnan-bakom-piraterna/

    Sensationsjournalistiskens rubriksättare når en ny lågvattennivå.

    Det är inte riktigt så enkelt som rubriken i DN vill göra gällande; Rick säger själv på PP:s forum att:

    ”Ja, jag kallar mig för ultrakapitalist. I nästa stycke kallar jag mig för kommunist. I stycket därefter säger jag att vänster-högerskalan är förlegad. Det där hänger ihop. [Smiley]”

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2009 at 11:21

      Jo, jag förstår att det är vinklat. MEN. Jag håller inte med honom om att vänster-högerskalan är förlegad heller, som du kanske förstår. Det jag vänder mig emot är att om jag röstar på PP så kan jag få VAD SOM HELST vänster-högermässigt sett. Och som du vet så är jag ju väldigt vänster generellt.

      En helt annan, intressant tanke är att man skulle rösta på partier till olika utskott istället. Typ ett parti till jämställdhetsutskottet och ett annat till upphovsrätt- och patentutskottet (ja, nu finns det väl inga såna utskott, men du fattar vad jag menar…). Då skulle jag lätt rösta på PP i det valet.

       
    • Marcus

      09 juni 2009 at 10:54

      Ok, först av allt vill jag bara säga att jag hoppas och tror att du vet att jag respekterar dina åsikter och tycker på intet sätt att du skulle vara dum, liksom det aldrig skulle falla mig in att kritisera ditt fria val att rösta på vem fanken du vill :)

      Missförståndet ligger nog här:

      ”Först ut blir artikeln PP-ledaren kallar sig ultrakapitalist, från DN. Fatta att jag känner mig lättad, jag som var SÅ nära att rösta Pirat i EU-valet.”

      För mig lät det som om artikeln var den droppe som fick bägaren att rinna över åt ”fel” håll, så att säga. På forumet skrev jag ”Hur många går på gammelmedias sensationalistpropagandaskitsnack?”.

      Det som inte framgår där är att jag från början skrev ”Hur många *andra* går på…” men insåg att det var ju bara svammel, för inte trodde jag på allvar att du ”gått på” någonting :) Därför ändrade jag till ovanstående, eftersom jag inte ville insinuera att du var så samhällsblind att du inte var kapabel till grundläggande källkritik.

      Den nuvarande formuleringen blev inte heller speciellt lyckad kanske, men det är lite sent att ändra på nu. Jag försöker bara säga att ”Hur många”-biten på inget som helst sätt var riktat mot dig, utan var mer en allmän frågeställning utifrån den maktposition gammelmedia har; speciellt hos de som inte ägnar sig åt källkritik.

      Om du, som du säger, känner dig missförstådd kan jag förstå det, eftersom mitt inlägg på forumet inte var helt klockrent och kommentaren här på bloggen kanske blev väl anklagande i sin framtoning. Det ber jag om ursäkt för.

      Om du dessutom känner dig dumförklarad måste jag be ännu mer om ursäkt, för det var absolut inte meningen och inget jag någonsin skulle ägna mig åt. Jag är inte bara frihetsidkande liberalistisk humanist i ord, utan också i handling och åsikt; du har ju full rätt att göra precis vilka val du vill!

       
    • MarySaintMary

      09 juni 2009 at 15:46

      @Marcus: Jag ska förklara varför det kändes så dumt. Det som hände var att min bloggstatistik sköt i höjden (nytt besöksrekord, tackar!) och när jag kollade inkommande trafik så såg jag att en stor del var från PP:s forum. Men när jag läst ditt inlägg så kändes det som att det var en massa PP-folk som hade gått in på min blogg för att de tyckte att jag var dum i huvudet och inte hade något hum om källkritik. Och det kändes inte så jättekul, och jag vet att du vet att jag inte är dum i huvudet så därför kändes bara allt ännu märkligare. Men du måste ju också förstå att om du länkar till ett blogginlägg av mig och omedelbart därefter skriver ” hur många har gått på…” så kommer såklart folk att förknippa mig med detta. Men självklart godtar jag ursäkten och jag förstod väl att du inte menade så egentligen men jag kände att jag iallafall ville markera att det inte kändes ok. Men jag tar på mig att jag skrev luddigt, och det upptäckte jag själv också efteråt, därav tillägget. Din kommentar till inlägget har jag dock inget att invända mot.

       
  3. Lottie

    07 juni 2009 at 0:51

    Det var ju bra, att du kom på det där med PP!! …såvida du inte valde FP istället förstås, men det tror jag inte var ngn risk. :-) Själv valde jag mitt egna parti och kryssade Erik Josefsson, har fått många positiva reaktioner på det, både från unga partikamrater och PP anhängare.
    Jäkligt snygg blogg du gjort. Grattis till den.

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2009 at 11:22

      Haha! Fp! Du är rolig du :) Nä, det blev vänsterpartiet. Det känns tryggt, jag vet att de håller med mig om det mesta. Hade jag trott att Fi skulle komma in, hade jag nog röstat på dem. Det gjorde jag i förra valet, och vi vet ju alla hur det gick…

       
  4. Ahruman

    07 juni 2009 at 1:57

    Om man läser originaltexten ser man att Rick också kallade sig kommunist. Hela poängen är att de gamla etiketterna inte funkar.

    Om du vill ha en vänsterpirat så är tvåan på listan, Amelia Andersdotter, ett bra val. Men hon väntas ju följa partilinjen och varken vara vänster eller höger, precis som övriga kandidater…

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2009 at 11:24

      Jo precis. Och jag gillar ju grejen med höger-vänsterskalan, så länge man inte reformerar systemet totalt (se mitt svar till Marcus). Det är det som är min poäng.

       
  5. Lina

    12 juni 2009 at 2:17

    FANFANFAN! Är han död!? Nu blir jag ju riktigt ledsen. Min stora litterära hjälte, min absoluta favorit! Hoppas att han inte har några halvfärdiga bokserier, vore så synd att inte få läsa fortsättningen i så fall. Fast hans fru Leigh kanske kan fortsätta i så fall.

     
    • MarySaintMary

      14 juni 2009 at 17:47

      Ja, det verkar inte bättre! Men han var rätt gammal tror jag, så det är ju inte så jättesorgligt ändå. Jag vet inte hur det är med bokserier…men som du kanske vet så dog ju Robert Jordan för ett par år sedan, innan han hann avsluta Wheel of Time-serien…mycket irriterande. (Och ja, jag blev mer ledsen över att serien inte avslutades än att han dog. Sån är jag!)

       

Kommentera

 
