RSS

Da Vinci-koden, bok vs. film

07 Jun

Jag såg på DaVinci-koden i helgen. En helt ok filmatisering av en bra bok, men det var en sak som störde, som jag själv inte upptäckte först men som Benjamin påpekade. Filmens två huvudpersoner heter Robert Langdon och Sophie Neveu, Robert är central i filmen i sin egenskap som symbolforskare, Sophie som barnbarn till den mördade. Tillsammans bildar de ett team som löser gåta efter gåta och till slut löser mysteriet med den heliga Graal.

Men på en punkt skiljer sig filmen från boken, och jag får ursäkta mig med att det var så länge sedan jag läste den, men Benjamin läste den nyligen och påpekade att i boken är Sophie väldigt drivande, hon löser många av koderna och mysterierna (som är fler i boken). I filmen börjar hon starkt, med att få ut Robert från Louvren och poliserna som misstänker honom för mordet, men sedan övergår hennes filmkaraktär till att bara ooh:a och aah:a över ”professor Langdons” överlägsna kunskaper. Är det verkligen så livsfarligt med intelligenta kvinnor? TRIST!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 07 juni 2009 i Feminism, Film, Läsning

 

Etiketter: ,

5 svar till “Da Vinci-koden, bok vs. film

  1. benjy

    07 juni 2009 at 21:41

    Mmm… Lite besviken på filmatiseringen är jag allt. Är inte alls lika sugen på att se Änglar och Demoner nu. Men jag ska väl se den också. Borde ju göra det. Men lägger nog inte pengar på att se den på bio.

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2009 at 21:43

      Mmm, men jag tyckte den var helt ok förutom just det.

       
  2. Lady Violett

    07 juni 2009 at 21:48

    Jag har bara sett filmen men inte läst boken än. Dock såg jag änglar och demoner igår och den filmen var bra fast ändå inte rikigt spännade som da Vinci- koden. (tyckte inte jag i alla fall.) /Lady Violett

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2009 at 21:52

      Boken Änglar och Demoner ska tydligen vara bättre än Da Vinci-koden har jag hört. Men det beror ju på vad som gör sig på film och inte.

       
  3. Lady Violett

    07 juni 2009 at 21:49

    *riktigt lika spännade (var det jag hade tänkt skriva)

     

Kommentera

 
