RSS

Allt är politik

08 Jun

Över hälften av de röstberättigade svenskarna röstade inte i EU-valet, av en eller annan anledning. Visste kan det finnas många anledningar till att inte rösta, men jag hoppas att alla som struntade i det inser att de inte har så himla stor rätt att klaga sedan.

En anledning till att inte rösta som folk använder sig av är: ”Jag är inte intresserad av politik”. Då har man ju inte förstått någonting. Politik är inte en massa gubbar som sitter och diskuterar tråkiga saker, politik är allt!

Miljön omkring dig. Affärerna du handlar i. Jobbet du går till. Skolan du pluggar i. Uteliggarna du ser på gatorna. Arbetslösheten. Jämställdheten. Övervakningen på Internet. Alkoholmonopolet. Maten du äter. Plågsamma djurförsök. Skolsystemet. Reklam-TV. Skatten du betalar. Skolmaten. Fildelning. Militärtjänsten. Betygssystemet. Din semester. Integrationen. Pengarna du tjänar.

Allt detta påverkas av vilken politik som bedrivs. Och säger du att du inte är intresserad av någon av de här sakerna, så tror jag dig inte. Lyssna nu på vad Skin har att säga!

Yes it’s fucking political!
Everything’s political!

 
10 kommentarer

Publicerat av på 08 juni 2009 i Musik, Politik

 

Etiketter: ,

10 svar till “Allt är politik

  1. Torsken

    08 juni 2009 at 22:22

    Jag håller med dig till fullo, man har inte rätt att klaga om man inte röstat…fast jag kommer nog klaga…å jag skäms för att jag inte rösta!

     
    • MarySaintMary

      09 juni 2009 at 15:26

      jaja, så länge du skäms över det så är det lugnt ;) men jag vet ju varför du inte röstade och det var ju inte så att du bara struntade i det.

       
  2. benjy

    08 juni 2009 at 22:27

    Väl talat! Jag tycker om dig! Du är bra och smart!

     
    • MarySaintMary

      09 juni 2009 at 15:26

      Jag blir glad när du säger så raring!

       
  3. Lottie

    09 juni 2009 at 9:52

    När det gäller EU-valet påstår många att dom tagit aktiv ställning genom att inte rösta, eftersom dom är emot systemet. Genom att rösta godkänner man EU, tycker dom.

    Som stark EU-kritiker har jag tyckt det varit svårt att föra en diskussion med dessa personer, dom har ju trots allt rätt. Någonstans måste man tro på att det går att förändra genom att arbeta politiskt, annars kan man dra täcket över sig direkt … kanske man borde förresten :-(

    Det stora flertalet som inte röstat misstänker jag är EU motståndare, tyvärr, samtidigt som dom är så dåligt insatta, (pga ointresse?) och därför har svårt att göra ett val. Egentligen fattar jag inte det, har man en politisk grunduppfattning så duger väl den även i EU-valet…?!

     
    • MarySaintMary

      09 juni 2009 at 15:29

      ja, fast jag tror grejen är att folk sällan har en politisk grunduppfattning. många engagerar sig ju bara i vissa frågor.

      jag känner till tanken med att inte rösta i syfte att inte legitimera valet, men jag tror faktiskt inte det leder någonstans. nu är vi ju med i eu och det är bara att deala med det. i så fall kan man ju rösta på till exempel (v) som också är emot eu!

       
  4. freja

    09 juni 2009 at 12:52

    Klart man har röstat ;)

     
    • MarySaintMary

      09 juni 2009 at 15:30

      Det är bra det!

       
  5. Lady Violett

    09 juni 2009 at 16:47

    Håller med dig till fullo! Hoppas många läser vad du skrivit och tagit ställning till det. Lotties kommentar gav en del eftertanke. Jag måste nog till viss del hålla med om att det kan vara legitimt att inte rösta om man är emot att eu ska ens existera, även om det bär mig emot att säga det. /Lady Violett

     
    • MarySaintMary

      09 juni 2009 at 17:25

      tack, kul att höra att även högermänniskor kan se politik i det mesta :) jag är ju lite sent ute tyvärr, men jag får väl ta inlägget i repris till nästa val.

       

Kommentera

 
