RSS

Harry Potter och Halvblodsprinsen

18 Jul

Ja. Igår var jag alltså och såg på den senaste Harry Potter-filmen, nummer sex i ordningen, Harry Potter och Halvblodsprinsen. Jag hade hört från olika håll att den skulle vara tråkig, och en transportsträcka, men eftersom jag älskar boken och inte är mycket för långdragna actionscener så misstänkte jag att jag inte skulle hålla med. Och det gjorde jag inte heller.

Harry Potter och Halvblodsprinsen är en mycket bra film, som film betraktad. När jag såg filmen jämförde jag den inte med vare sig boken (som jag inte läst på länge) eller de andra filmerna (som jag inte sett på länge). Möjligen skulle jag ge filmen ett annat omdöme om jag varit i jämförartagen. Jag minns att speciellt de första filmerna var väldigt magiska och fantasieggande, men det hör dessa barnfilmer till och jag gillar stuket på denna något vuxnare film. Den är ganska lågmäld och har inte mycket specialeffekter, fokus ligger istället på relationer och känslor.

Såsom varande MarySaintMary är naturligtvis det som fäst sig mest i mitt minne från boken relationen mellan Harry och Draco Malfoy. Den är ännu mer påtaglig i boken, där Harry är som besatt av Draco och det han håller på med, men jag tycker de har fått med det bra i filmen också. Men det bästa är porträtterandet av Draco som ensam och desperat. Han är ju inte ond, egentligen, och det förstår till och med Harry i slutet.

Som jag redan har sagt så gillar jag att filmen fokuserar på relationer, men till och  med jag kan tycka att det blir för mycket när halva filmen bygger på billiga poänger om Rons kärleksrelationer. Dessutom tycker jag att Lavender Brown är väl överdrivet fånigt portätterad. Allt behöver faktiskt inte vara svart eller vitt. Bra porträtterade, däremot, är naturligtvis Snape (Alan Rickman är underbar som vanligt) och Bellatrix Lestrange (av en galen Helena Bonham Carter). En trevlig ny bekantskap är Frank Dillane som en ung Tom Riddle (pojken som sedemera blir Lord Voldemort).

Och här kommer mina ramblings om slutet, spoilers för både den här filmen och sista boken – läs inte om du inte vill få avgörande delar av handligen avslöjad! (Skriver i svart på svart, markera för att läsa.)

VARNING! SPOILERS för Harry Potter och Halvblodsprinsen och Harry Potter och Dödsrelikerna!

Jag tyckte det alla sorgligaste i slutet var när Harry jagar efter Snape efter Dumbledores död, och bara ”fight back you coward!” och Snape inte vill det, för det är så jävla synd om Snape, inte nog med att han måste döda Dumbledore, ingen vet varför han gjorde det heller och alla hatar honom, speciellt Harry MED LILYS ÖGON och så kom jag att tänka på ”look at me…” från sista boken och jag bara wäääääääääääääh… Dumbledore har jag dock aldrig varit speciellt förtjust i, men slutet var fint när alla lyfte trollstavarna, då grät jag lite till.

Några andra recensioner:

DN ger en tvåa, och jag kan visserligen hålla med om mycket av det de skriver (speciellt jämförelsen Harry/Voldemort – Luke Skywalker/Darth Vader, det har kunnat vara med mer, plus att han funderade väl rätt seriöst i boken på om det var Voldemort som var Halvblodsprinsen?). Tycker dock filmen förtjänar ett bättre betyg på det som faktiskt fanns med.

Aftonbladet sätter betyg fyra, och jag håller med dem.

Expressen sättar en trea, men jag förstår ingenting av ”recensionen” eller vad man nu ska kalla den.

SvD ger betyg fyra (av sex) och härifrån stjäl jag en kommentar som är klockren (till alla som gnäller på att den inte följer boken): Men den som aldrig läst Harry Potter och inte behöver bekymra sig över troheten mot boken kan i stället glädjas åt ett välgjort stycke filmhantverk, laddat med ögonblick av rent filmisk magi.

 
13 kommentarer

Publicerat av på 18 juli 2009 i Film

 

Etiketter:

13 svar till “Harry Potter och Halvblodsprinsen

  1. freja

    18 juli 2009 at 21:00

    åh =) vill också se den!

     
    • MarySaintMary

      18 juli 2009 at 22:14

      gör det!

       
  2. Louise

    19 juli 2009 at 3:11

    jag tycker det är lite konstigt att du säger att du älskar böckerna och är nöjd med filmens resultat för det är inte mycket som stämmer överenns här.
    Som film är den väldigt bra och visuellt snygg men som en skildring av en bok är den usel.
    Läs gärna min recension här: http://lojsq.blogg.se/2009/july/harry-potter-halvblodsprinsen-en-besvikel.html

     
    • MarySaintMary

      19 juli 2009 at 22:49

      Ja, som sagt försöker jag ju att inte jämföra. Jag har svarat mer ingående på din blogg!

       
  3. Elin

    21 juli 2009 at 13:07

    Jag vet inte om jag ska våga mig på att se den filmen eller inte.
    alla tycker olika om den, däremot tycker ingen att den följer boken. det är ju rätt tråkigt i och med att jag bestämde att jag skulle läsa boken innan jag såg filmen. (att jag var tvungen att börja läsa från ettan och uppåt är ju en annan historia, haha!)
    hoppas så mycket att Tom Felton lyckas göra Draco bra. och att Helena Bonham Carter gör Bellatrix helt fenomenalt. fast det sistnämda tvivlar jag ju inte på.

     
    • MarySaintMary

      21 juli 2009 at 22:23

      Haha, men då fick du ju läsa en massa bra böcker. Men glöm inte sjuan, det är den bästa!

      Om du ska våga se eller inte beror på hur mycket du klarar av att inte jämföra med boken. Om man ser filmen som ett ”fristående verk” så är den fantastisk.

       
  4. Torsken

    24 juli 2009 at 11:13

    jag hoppas att du inte grina som tjejen som var på bio samtidigt som mig…hon STÖRT böla så det hördes över hela biosalongen…förstörde känslan TOTALT å jag börja garva istället! :S

     
    • MarySaintMary

      24 juli 2009 at 18:41

      Haha, nä, jag gråter alltid tyst på bio för jag tycker det är så pinsamt. Fast det var lite kul när det sorgligaste i filmen hade hänt (scenen med trollstavarna som lyste upp himlen), och sedan när de filmade det tysta och tomma Hogwarts, då när det blev så tyst helt plötsligt hörde man en hel publik som snyftande drog efter andan, haha.

      Men jag har varit helt labil på sistone, jag grät två gånger på jobbet häromdagen när jag kollade på barnfilm med mina gäster (ET och Ice Age). Jag tror jag jobbar för mycket…:S

       
  5. Oskar

    03 augusti 2009 at 11:06

    Assåvad e det för jävla gnäll om ” ååh neej, det är inte med i boken, vilken dålig film!” Jag har läst boken o jag tyckte att denna filmen var den bästa av de 5 redan visade. Vem bryr sig om detaljer? Kolla på filmen istället för att jämföra stup i kvarten. Helt sarriöst tycker jag alla som jämför e dumma, ni förstår ju ingenting,dålig filmsmak.

    DENNA FILMEN ÄGDE! FICK MED PRECIS VAD DEN SKULLE HA MED! 10/10

    (om ni så gärna vill ha med allt i boken,va fan, sitt på bion i 5 timmar eller säg åt regissören att göra 2 delar av varje Potter-film. LÖJLIIIGT!!!!

     
    • MarySaintMary

      03 augusti 2009 at 11:57

      Haha, jag håller med dig i sak, men är du inte lite väl upprörd över en ganska liten grej? :)

       
  6. Oskar

    04 augusti 2009 at 11:40

    kanske det,men e det inte dåligt att alla bara förstör filmen genom jämförelse?

     
    • MarySaintMary

      04 augusti 2009 at 19:21

      Jo, visserligen . Men man får försöka att inte påverkas så mycket av vad andra tycker :)

       
  7. Oskar

    05 augusti 2009 at 13:16

    Idiot…

     

Kommentera

 
