RSS

Den besynnerliga händelsen med blindtarmen om natten

01 Aug

(Inte så jättebesynnerlig kanske, men det var en snygg titel.)

Okej, så jag vaknar klockan åtta och Benjamin har inte kommit hem än, fast han slutar sju när han jobbar natt. Jag kollar mobilen. Meddelandet lyder så som följer: ”Hej! Vill inte oroa dig, men jag tror att det kan vara blindtarmen. Ska in till Norrköping och kolla upp det. Men annars är det bra. Jag kanske får ett ärr på magen! :-) Jag hör av mig. Puss!” (Skickat 03.24.)

Benjamin är så himla söt, han känner mig så väl så han vet att jag freakar när jag får det här så han måste bara skriva ”Men annars är det bra” så att jag inte ska tro att han är död eller nåt. Men jag kan ju meddela att jag lite svårt att somna om efter det här, och min hjärna bara: ”Hmm, hur skulle en filmkaraktär reagera på det här?” och jag kommer fram till att jag måste ringa till Vrinnevisjukhuset och kolla om han är där, hur han i så fall mår och att han inte är död (jag vet, varför skulle han vara det liksom, men morgon + chockbesked = något tiltad hjärnfunktion). Så jag hämtar telefonen och Landstingskatalogen och kollar numret till Vrinnevi. Fast Vrinnevi har inget nummer, det finns bara nummer till alla avdelningar, nummer man ska ringa om man är sjuk, nummer man ska ringa om man är akut sjuk, osv. Inget sånt nummer till akuten, som de alltid har i amerikanska filmer, när de ringer runt till alla sjukhus och frågar efter sina anhöriga som de misstänker varit med om en olycka. Istället står det: Akutmottagning: 1177. 1177!? Det är ju sjukvårdsrådgivningen! Men jag hittar inget annat nummer så jag ringer iallafall, och när jag förklarat mitt ärende säger sjuksköterskan: ”Men det här är ju sjukvårdsrådgivningen!” (daah) ”Du får ringa till sjukhuset!” Men jag får iallafall ett nummer som jag kan ringa och kommer fram till akutmottagningen på Vrinnevi, där en sköterska svarar.

Om jag ska vara ärlig, så har jag alltid tyckt att det är konstigt i de tidigare nämnda amerikanska filmerna, att sjukhusen lämnar ut information om sina patienter så lättvindigt i telefon (tystnadsplikt, någon?), men jag är jävligt glad att de gör det iallafall. Sköterskan ber mig om Benjamins personnummer och sedan ber hon mig vänta lite grann. Det är säkert tio sekunder, men det känns som flera minuter (ja, jag tänker inte överdriva och säga att det känns som flera år, för det gjorde det inte) och alla worst case-scenarion hinner gå genom mitt huvud. (Kom ihåg att jag alltså inte fått ett livstecken från honom på 4 ½ timme och det sista han sa var att han skulle akut till lasarettet! Jag funderar på hur de ska reagera om den man frågar efter är död. De kan väl inte ge dödsbesked i telefon? Men de kan ju knappast ljuga heller.)

Men sköterskan kommer tillbaka till telefonen och meddelar att Benjamin sitter och väntar på svar om sina symtom, och att jag kan få prata med en sköterska om jag vill veta vad det är för fel på honom och jag bara…”eh, ja, visst, men kan jag inte få prata med HONOM!?” Så hon lovar att hon ska be honom ringa.

Och jag väntar.

Och sedan ringer han! Och meddelar att det är något fel på blindtarmen och att de tar en massa prover och inte har bestämt sig för om han ska opereras eller medicineras. Så nu peppar vi på operation. Yaaaay!

Fortsättning följer, hoppas jag…

 
12 kommentarer

Publicerat av på 01 augusti 2009 i Allmänt

 

12 svar till “Den besynnerliga händelsen med blindtarmen om natten

  1. Malin

    01 augusti 2009 at 12:56

    Du har läst Mark Haddon antar jag? Älskar den boken! (Dvs Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.)

    Hoppas det går bra för Benjamin! Jag skulle verkligen freaka om jag fick ett sådant sms, men han hade ju humor i alla fall!

     
    • MarySaintMary

      01 augusti 2009 at 13:20

      Nä, faktiskt inte, men jag gillar titeln. Ska läsa den någon dag.

      Det går säkert bra, han tycker ju typ att det är kul, stördot.

       
  2. Elisabeth

    01 augusti 2009 at 13:40

    Uj!
    Jobbigt att se sånt sms det första man gör när man vaknar.
    men tur att det inte är nåt jätteseriöst.
    och va nöjd han är Benjamin nu när han kommer få ett ärr på magen.
    haha

     
    • MarySaintMary

      01 augusti 2009 at 13:45

      jo, som sagt så var det ju LITE svårt att sova sen.

      haha, ja, skitnöjd säkert! hoppas han får operation bara.

       
  3. Patsy

    01 augusti 2009 at 20:02

    Näee, stackarn. :/
    Hoppas det gick bra.

     
    • MarySaintMary

      01 augusti 2009 at 22:40

      Han är kvar på sjukhuset, de har fortfarande inte bestämt om de ska operera. Förhoppningsvis kommer han hem imorgon, eller så blir han opererad och stannar en dag till.

       
  4. Hansen

    03 augusti 2009 at 2:56

    Jag har alltid velat ta ut blindtarmen, innan något händer…
    Kan inte det kanske vara något man inför på nyfödda, så slipper de få detta problem senare i livet. Dock kanske inte alla drabas, eller långt ifrån alla, men ganska onödigt att bli drabbad.
    Jag ska be en bön för Benjamin inatt-

     
    • MarySaintMary

      03 augusti 2009 at 11:56

      Det var snällt av dig. Han mår bättre nu så han får förmodligen komma hem idag. Utan att bli uppslicad.

      De är så tråkiga på sjukhuset, till och med kirurgerna vill inte operera i onödan. Mer operationer i onödan, säger jag! :D

       
  5. carro

    06 augusti 2009 at 7:45

    ja jäkligt irre!

    Nej stackars Benjamin =(

     
    • MarySaintMary

      06 augusti 2009 at 16:24

      Hehe, ”irre”, vilket roligt ord!

      Benjamin är hemma nu, lite småont i magen bara, annars är det bra.

       
  6. Benjy

    09 augusti 2009 at 20:37

    Jag känner dig, jag vet hur jag ska linda in saker! Det kunde dock inte lindas in så mycket mer än sådär.

     
    • MarySaintMary

      09 augusti 2009 at 22:01

      Haha, nää…jag vet. Men det hade varit trevligt om du hade skickat nåt mer sms under natten eller så.

       

Kommentera

 
