RSS

Min Spotify-sommar

31 Aug

Jag vet att ni har undrat. Jag vet att ni har längtat. ”Oh Mary Saint Mary, vad har du egentligen lyssnat på sedan maj?”. I alla fall ni som hängt med från min gamla blogg, där jag listade vilken musik som hade snurrat mest i min skivspelare (obs, inte bokstavligt talat) varje månad. Under sommaren har jag haft så mycket för mig och så har jag varit sambo, så jag har inte bara lyssnat på ”min” musik. Men jag har iallafall försökt sammanställa ungefär vad det är som har gått varmt på Spotify. I bokstavsordning efter artist, för enkelhetens skull:

* Bruce Springsteen & Tom Morello: The Ghost of Tom Joad tubade jag ju i samband med att jag listade mina favoritcovers. Men jag kan inte nog betona hur osannolikt bra det här är. Tom Morello alltså. Vad kan den mannen inte göra med en gitarr?

* Dropkick Murphys: Green Fields of France. Dropkick har kommit till Spotify! Det måste firas! Den här låten är jättesorglig, man kan börja gråta när man lyssnar på den om man inte ser upp.

* Flight of the Conchords: Robots. Den här låten har jag ju också bloggat om förut, men det var ett tag sen nu. Sjukt rolig iallafall. ”Binary solo! Zero zero zero zero zero zero one. Zero zero zero zero zero zero one one. Come on sucker, lick my battery!”

* Foo Fighters: Times Like These, Next Year. Sandri hjälpte mig att på nytt få upp ögonen för Foo Fighters innan sommaren. Jag gillar deras softa sida. Och Next Year är ju Ed-låten!

* Green Day: ¡Viva la Gloria!, 21 Guns, Warning, Minority. Mina älsklingar. Mina fina söta älsklingar som jag inte kommer att få se i oktober :'(

* Hoffmaestro: New Orleans. Mellanamerikanskt (fast svenskt) somrigt och röjigt.

* Jamie Cullum: Wind Cries Mary. Tack Malin för den! Hur skön som helst och han är helt galen live…

* Johnossi: Train Song, Man Must Dance. Jag gillar deras röjiga låtar bäst. Lite White Stripes-känsla (och nej, det säger jag inte bara för att de är ett tvåpersonsband med sättningen gitarr-trummor). Såg dem på Skogsröjet, synd att det var förjävlakallt och jag var sjuk. Men lite röj blev det ju iallafall när de här två låtarna spelades!

* Kill Hannah: Lips Like Morphine. Hett. Hett som fan. Speciellt videon.

* Los Campesinos!: This is how you spell ”HAHAHA, We Destroyed the Hopes and Dreams of a Generation of  Faux-Romantics”. Man kan inte inte älska en låt med den titeln.

* Melody Club: Destiny Calling, Eighteen, Let’s Kill the Clockwork, Put Your Arms Around Me Now. Min senaste förälskelse är Melody Club. Ibland behöver man de där enkla texterna där man inte behöver tänka ens en sekund för att förstå vad som menas. Och bara kärlek. Lycklig kärlek, olycklig kärlek, kärlek som kanske eventuellt skulle kunna bli något. Musiken är lika okomplicerad; glad och poppig. Det var ett trevligt avslut på sommaren att få se dem live.

* Primal Scream: Country Girl, Jailbird. Så himla fint. Man vill bara le och sjunga stämmor!

* R.E.M: Shiny Happy People. Älskar gitarrslingan!

* The Pogues: The Band Played Waltzing Matilda. Samma känsla som i Green Fields of France, love it.

* The Sounds: No One Sleeps When I’m Awake, Midnight Sun. Men titta, MarySaintMary har gått och blivit modern. En massa ny musik i playlisten! The Sounds, Melody Club, Green Day… Jag gillar verkligen No One Sleeps… för den där bitterljuva känslan som i min mening är det som får musik att lyfta (som exempelvis Holes album Celebrity Skin, Sweet Child o’ Mine med Guns n’ Roses, Venus in Furs Roxy Music-covers, Forever Young med Alphaville och typ allt med Håkan och Patti).

* The Ting Tings: That’s Not My Name. Egentligen är det den svenska versionen jag har lyssnat mest på, Tji mitt namn. Jag har kompisar som hatar den, men jag tycker den är rolig.

* The Trashmen: Surfin’ Bird. ”Ha. That’s odd. I thought that would be big news. There seems to be an absence of a certain…ornithological piece. A headline regarding mass-awareness of a certain avian variety. Oh, have you not heard? It was my understanding that everyone had heard.” ”Heard what?” ”Brian, don’t!”

* Tori Amos: Winter, China. Mycket passande titel för en lista över sommarmusik, inte. Men de här låtarna, och för den delen hela skivan Little Earthquakes passar perfekt att lyssna på en regnig dag, som bakgrund till kortspelande eller dylikt.

* Turbonegro: Imorgen Skal Eg Daue, All My Friends Are Dead, We’re Gonna Drop the Atom Bomb. Benjamin såg ju Turbonegro på Peace and Love och strax därefter åkte vi till Norge en vecka, så jag blev lite peppad på dem. Första låten är väl mest rolig (introt!), jag gillar mer deras senare skivor. Lite mindre skitig punk, lite mer melodisk punkrock. (Ja, jag börjar bli gammal…)

Vad lyssnar ni på just nu? Skulle behöva lite input känner jag.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 31 augusti 2009 i Musik

 

Etiketter:

4 svar till “Min Spotify-sommar

  1. Benjy

    01 september 2009 at 23:09

    Kul inlägg! Ja, du vet väl vad jag lyssnar på. Men Winnerbäck har spelats mycket på sistone. Nya singeln (Jag får liksom ingen ordning) är ett hett tips! (Krävs ett par lyssningar för att vänja sig vid soundet, som skiljer sig rätt stort från allt han tidigare gjort.) Mötley Crüe har gått rätt flitigt också, speciellt Kickstart My Heart, som har varit min pepplåt inför samtliga teaterföreställningar. Crucified Barbara har jag lyssnat en hel del på nu efter Skogsröjet.

    Nu kommer det nog bli en hel del Dream Theater, inför konserten. Troligen också en del Opeth och Bigelf, av samma anledning.

    Mina toppband under sommaren är nog Turbonegro, Winnerbäck och Mötley Crüe.

     
    • MarySaintMary

      02 september 2009 at 17:50

      Tack :)

      Jag tar det här som ett inlägg till allmänheten snarare än till mig, eftersom jag redan visste allt det där.

       
  2. Stefan

    11 oktober 2009 at 20:13

    The Courteeners och the Kooks (y)

     
    • MarySaintMary

      11 oktober 2009 at 20:20

      okej! :)

       

Kommentera

 
