RSS

You deserve it for pissing Tori off!

03 Okt

Det var visst mitt tema den här veckan på Musikfoto. Cover! Tack för den, Rajson :)

Jag har ju redan listat mina 10 favoritcovers på min blogg, så kolla gärna in den listan om covers intresserar dig. Men där tog jag bara en cover per artist, så jag passar nu på att tuba ännu en cover av mästarinnan inom detta område, Tori Amos.

Jag har säkert sagt det förut, men det tål att upprepas: en bra cover är en version som får en att se låten i ett nytt ljus. Därmed inte sagt att det inte kan vara kul att lyssna på ”punk rock covers” osv, men det är kul på samma sätt som det är kul att kolla på sitcoms från USA. Underhållande för stunden men det lämnar mig oftast ganska oberörd.

Tori Amos är expert på att göra covers som berör. Jag citerar en artikel på rateyourmusik.com: ”[…]when Tori’s pissed, she’s going to rearrange your song for piano. And when she rearranges your song for piano, you’re going to go, ”Shit, that’s so good,” but it’ll be too distinct from the original to know which is the better version. And you’re going to freak out from the irreconcilable uncertainty and possibly die. AND YOU’D DESERVE IT FOR PISSING TORI OFF.”

En som har gjort Tori Amos förbannad är Eminem, med sin låt ’97 Bonnie and Clyde, en ”humoristisk” låt om hur han mördar sin dotters mamma och dumpar hennes kropp. Låten finns på Youtube om ni vill höra, men jag länkar inte för jag blir också förbannad på den ärligt talat. Men här är Toris version!

(OBS! Videon är inte officiell och jag rekommenderar att ni lyssnar på låten utan att titta på videon, för det känns som att den ger helt fel associationer. Jag vet bara inte hur man gör för att bädda in bara musiken sådär fancy-schmancy som jag har sett att alla gör…)

Ett foto på en massa massa covers. Covers som i skivomslag alltså. (Okej, jag erkänner, jag är skitdålig på att hitta passande foton till den här ”utmaningen”. I’m only in it for the music!)

Covers

 
3 kommentarer

Publicerat av på 03 oktober 2009 i Musik

 

Etiketter: , ,

3 svar till “You deserve it for pissing Tori off!

  1. Rajson

    03 oktober 2009 at 18:08

    Tack för dina intressanta åsikter om Covers, tål och funderas på!
    Kom på att jag helt glömt bort och lyssna på Tori senaste åren . Ibland ”glömmer” man bort tom gamla favoriter. Har just kikat runt bland en mängd låtar på nätet. Som du skriver så tycks hon berörra och uppröra en mänd där ute. Det gillar jag!
    Fotot duger gott, ingen tävling. Visst är det musiken som är i focus med lite krydda av foto till. Det är väl lite som omslagen på plattorna/CD.

     
    • MarySaintMary

      03 oktober 2009 at 18:30

      Kul att jag fick påminna dig! :)

      Jo, jag håller med, blir någon upprörd, då kan man ofta vara nöjd med det man har gjort.

       

Kommentera

 
