RSS

Teckenspråk, det är internationellt va?

27 Okt

Om du som läsare av min blogg mot all förmodan inte kan svara på frågan i rubriken, kan du börja läsa här innan du fortsätter läsa inlägget.

Mycket av tolkens arbete går, ibland ofrivilligt, ut på att informera. Själv tycker jag fortfarande att det är kul och lite charmigt när folk vill veta olika saker om teckenspråk och döva när jag är privat, typ om jag träffar någon på en fest som undrar vad jag sysslar med. Då kan man få berätta lite om dövkultur och teckenspråk och det är kul så länge det inte bara hamnar på nivån ”jävla kaninjävel”*. (En del av mina kollegor här på praktiken har dock börjat svara på frågan ”Och vad jobbar du med då?” med ett vagt ”Jag är landstingsanställd” för att slippa frågor. En intressant strategi.) Däremot börjar jag tycka att det är liiite jobbigt när man får frågor om teckenspråk i tolksituationer. Typ, jag är här för att tolka, inte för att utbilda. Samtidigt förstår jag att folk är nyfikna och intresserade, det var ju jag med innan jag började läsa teckenspråk.

Men femtioelfte gången blir det svårt att hålla tolkmasken när någon välmenande nyfiken hörande börjar: ”Jo, det här med teckenspråk, jag måste fråga…” och man bah tänker: ”NEJ! DET ÄR INTE INTERNATIONELLT!!!” och den hörande bah: ” …det är internationellt va?” Och när man svarar nekande (eller tolkar över det till brukaren och brukaren svarar nekande) så vet man att de alltid, ALLTID fortsätter med ”NÄHÄÄÄÄ! Men…är inte det lite synd?” och man bah (i sitt huvud) ”Jo, jävligt synd, lika synd som att inte hela världen pratar svenska!”.

Sist det hände blev det lite pinsamt för det hade varit en lång dag och jag var trött och satt som stödtolk (dvs tolkade inte aktivt just då utan satt bredvid) och när jag hörde vad som komma skulle, och när det följde mönstret EXAKT så kunde jag, på riktigt, inte hålla mig för skratt. Det fanns ett rum att gå ut i som tur var och det var ganska inofficiell stämning just då, så jag tror inte någon reagerade. Men ändå.

Så det är väl en av sakerna jag sysslar med just nu. Fast det hade varit roligare att syssla med, typ, det här:

* Om någon har lyckats missa det, så är ”jävla kaninjävel”, näst efter sitt eget namn, det som icke-teckenspråkiga hörande oftast hävdar att de kan teckna.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 27 oktober 2009 i Teckenspråk

 

Etiketter: , ,

5 svar till “Teckenspråk, det är internationellt va?

  1. freja

    28 oktober 2009 at 10:42

    det ska jag lägga minnet..!
    haha, pinsamt.

     
  2. Mickis

    28 oktober 2009 at 17:10

    suck…skrev en massa och allt försvann….

    Shit vad roligt!!!! Hur hittade du honom?? Håller med i ovanstånde det du skrev, alltid frågor om internationellt men också att de ska envisas med att jag har faktiskt läst teckenspåråk och vissar så stolt upp sina 2 tecken…Det som förekommer här är ” kan du tala lite långsammare” är något som de hörande kunde ta och slå upp istället för att fokusera på ” jävla kanin” =) Krams

     
    • MarySaintMary

      28 oktober 2009 at 18:18

      Tycker det är lite lustigt, för ofta börjar ovana hörande tolkanvändare med ”du får säga till om jag pratar för fort” eller ”jag ska försöka prata ganska långsamt” och sen börjar de prata i 180 och det hjälper ju knappast att säga till.

      Minns inte hur jag hittade videon första gången. Det är en klassiker. Finns i olika versioner på youtube. Han har gjort en del andra låtar också.

       
  3. Elisabeth

    08 november 2009 at 20:31

    har tänkt på detta du skrivit ett tag och kom på att jag faktist fått ”lära mig” det dära ”jävla kaninjävel” en gång, men totalt glömt bort hur det var. Är det samma folk tecknar när de ska visa detta, eller är det olika nästan varje gång? och är det ”jävla kaninjävel” som folk tecknar?

     
    • MarySaintMary

      08 november 2009 at 21:43

      det brukar vara någon variant av v-tecknet mot pannan och vända några gånger. och nej, det tecknas inte så på riktigt även om tecknen har vissa likheter. dessutom kan man inte säga ”jävla kaninjävel” på teckenspråk, den sammansättningen finns liksom inte (eller är iallafall inte bra teckenspråk), man kan säga ”jävla kanin” eller ”kaninjävel” men inte båda ihop. ska se om jag kan filma och lägga in kanske :)

       

Kommentera

 
