RSS

IQ fail & win

29 Okt

Jag gjorde ett IQ-test igår. Inte ett riktigt, men ett seriöst internetbaserat ”provtest”. Bakgrunden är att Anton blivit medlem i Mensa (grattis!) och jag ba: vafan, så jävla svårt kan det ju inte vara att vara bland de två intelligentaste procenten i Sverige! Så jag gick in på Mensas hemsida och gjorde deras provtest som ska indikera ungefär hur hög IQ man har, och ens chanser att  bli erbjuden medlemsskap (inte för att jag hemskt gärna vill bli medlem i Mensa, jag vet inte ens vad de gör, men det är ju alltid skönt att få bekräftat att man är en übermensch liksom). DÖM OM MIN BESVIKELSE när jag fick resultatet ”116. Dina chanser att bli erbjuden Mensamedlemsskap är små.”

Liksom visst, 116 är bra (medel är ju 100) och jag är rätt osäker på att jag når upp till 131 som är gränsen för medlemsskap, men kom igen! Jag kunde väl fått lite hopp åtminstone? 120? 122? Nåväl, jag skyllde ifrån mig på att jag var trött (klockan var faktiskt 11 på kvällen), och lade ner hela grejen och gick och lade mig. Men fick jag nån ro eller? Nej! Jag drömde om IQ-test hela natten. Jag var sur på mig själv i drömmen för att jag inte var tillräckligt bra, och jättestressad, och alla som satt runtomkring mig som också skulle göra testet satt och pratade och var oseriösa och jag blev skitstressad och snäste åt dem att vara tysta och så var jag tvungen att leta reda på ett annat rum där jag inte skulle bli störd och allt gick dessutom på tid.

Som ni märker kunde jag inte släppa det, så nu när jag kom hem bestämde jag mig för att göra om det, och fick följande resultat:

MarySaintMarys preliminära IQ

(Disclaimer: Testet kan vara missvisande om man gör det mer än en gång. Fast det enda jag tjänade på att göra det två gånger var lite tid (eftersom jag hade tänkt färdigt på vissa uppgifter redan), och jag hade flera minuter kvar när jag var klar med testet andra gången, så jag hade nog fixat det ändå.)

För den som vill testa sig själv finns testet här. Skulle vara kul att se Karins resultat. Vågar du?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 29 oktober 2009 i Allmänt

 

Etiketter: ,

3 svar till “IQ fail & win

  1. KajsaLisa

    29 oktober 2009 at 18:08

    Bekymra dig inte, 2% av befolkningen är mästare på att para ihop cirklar med fyrkanter. Det finns så många andra egenskaper man kan satsa på som är roligare.

     
    • MarySaintMary

      29 oktober 2009 at 18:16

      Jag vet, det är en ganska onödig grej att kunna. Men jag gillar att vara bäst på saker! :)

       

Kommentera

 
