RSS

Om emon och suicidala träd

13 Nov

Det var ju jag som kom med förslaget på veckans musikfototema, vatten, och det gjorde jag för att jag ville ha en orsak att visa er det här klippet med sötnosarna i Tokio Hotel! (Obs, kolla på hela.)

Nu när vi är inne på emotemat vattentemat så tänkte jag berätta en historia om självmord mangroveträd för er. En vis finsk kvinna berättade följande för mig i Indien: varje mangroveträd har ett mål med sitt liv, och det är att komma så nära vatten som möjligt. Därför flyttar mangroveträd på sig under sin livstid, på så sätt att de kastar ut luftrötter åt det håll de känner att vattnet finns, sedan slår luftrötterna rot och trädet följer med. Så håller det på, och trädet flyttar sig närmare och närmare vattnet, tills luftrötterna till slut hamnar i vattnet. Varpå trädet DÖR, eftersom det inte kan leva i vatten.

Dumma, dumma träd.

Suicidal mangrove?

 
19 kommentarer

Publicerat av på 13 november 2009 i Hett, Musik

 

Etiketter: , , , ,

19 svar till “Om emon och suicidala träd

  1. freja

    13 november 2009 at 14:42

    skumt träd!
    hittade ett intressant blogginlägg.. sjukt
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12885832

     
    • MarySaintMary

      13 november 2009 at 15:41

      Ja, det var verkligen intressant!

       
  2. EnviroSheila

    13 november 2009 at 16:33

    Jag hade faktiskt också Den här låten i tankarna! Himla tur ur att jag bestämde mig för något helt annat…

    P.S. Lönt att använda en hel flaska spray i håret om man ska ha en dusch på scenen… Hur tänkte de här ;)

     
    • MarySaintMary

      13 november 2009 at 17:04

      Hahaha, det tänkte jag också på. Men han var ju väldigt fin i håret halva låten iallafall :)

       
  3. foto CHIP

    13 november 2009 at 19:11

    Vad är det för mening med det? Meningen med mangroveträdets liv alltså?
    … kan man undra …. antagligen att vara på väg och njuta under tiden … målet är inget vidare att uppnå …. ju

     
    • MarySaintMary

      14 november 2009 at 1:59

      Trädet förstår nog bara inte riktigt!

       
  4. Anette

    14 november 2009 at 7:45

    Känns som om det borde varit sista låten på konserten :-) Annars fick det väl bli en lång paus så grabbarna fick fixa frillorna igen….Bra låt och intressant att läsa om mangroveträdet, som för övrigt ser riktigt läckert ut! /Anette

     
    • MarySaintMary

      14 november 2009 at 9:15

      Jag tror att uppträdandet är från någon gala så de spelade nog bara en låt :)

       
  5. tallrotsmarie

    14 november 2009 at 10:16

    häftigt träd, tänk hur det kan vara i naturen =)
    låten har jag aldrig hört.

     
  6. christermagister

    14 november 2009 at 11:08

    Ja, det var en cool ;-) avslutning!
    Den låten är helt OK, men när de fick sin utmärkelse på MTV-galan förra veckan kände jag mig tvungen att lyssna igenom deras nya… Jag skrev då att om Tokio Hotel kan utnämnas till bästa grupp kan lika gärna ”Ullared Mattiaz” bli årets nykomling nästa år! :-)

     
    • MarySaintMary

      14 november 2009 at 12:27

      Jag är inget stort fan av Tokio Hotel men jag gillar den här låten och några andra från samma skiva. Har hört en låt från senaste skivan och den var inget att hurra för direkt.

       
  7. carina

    14 november 2009 at 15:34

    Den låten har jag aldrig hört!
    kul att få vetskap om mangrove träden, och naturligtvis blir frågan varför?
    Du vet alla de ”varför” som man bara får lära sig att leva med!

     
    • MarySaintMary

      14 november 2009 at 16:50

      Precis, de som håller en vaken om nätterna.

       
  8. Benjy

    17 november 2009 at 1:07

    Jag fuskade, så jag lyssnade inte på låten, utan kollade bara på slutet, utan ljud, eftersom jag redan lyssnade på musik. Men det var ju coolt!

     
    • MarySaintMary

      17 november 2009 at 9:12

      Hört talas om pausfunktionen? Du får kolla på den igen! Låten är bra!

       
  9. KajsaLisa

    17 november 2009 at 14:17

    Dom var ju faktiskt bra, jag har nog haft lite fördomar mot det bandet eftersom en känd modebloggare har dom som favvoband. Jag skall testa det där med trädet. Nästa sommar så vattnar jag grannens gräsmatta, så alla mina maskrosor flyttar dit. Sen kan jag skälla på honom när fröna blåser tillbaka på min. Fror du det funkar?

     
    • MarySaintMary

      17 november 2009 at 16:33

      Haha, ja, det är många som har fördomar mot Tokio Hotel baserat på deras fans. Men sen är ju inte alla låtar lika bra som den här.

      Gillar idén skarpt, men maskrosor är nog lite smartare än mangroveträd, så jag är tveksam till om det fungerar… :)

       
  10. Rajson

    18 november 2009 at 14:53

    Oj, där blev bra blött till slut. Men det var inte någon större plåga att lyssna på den till slutet, lät bra tom i mina gamla öron!
    ”Kul” berättelse och snygg bild.

     
    • MarySaintMary

      18 november 2009 at 22:03

      ”inte någon större plåga”, haha. jag tar det positivt :)

       

Kommentera

 
