RSS

And won’t the children be surprised!

20 Nov

Mörker är nog det värsta jag vet. Varje år i september går jag in i någon slags höst-/vinterkoma som jag inte kommer ur förrän i mars någon gång. Jag förstår verkligen inte varför våra förmödrar och -fäder bestämde sig för att flytta till det här mörka, gudsförgätna landet.

Mörker i musik, dock, är något helt annat! Det hade förstås varit ännu roligare för 10 år sedan när jag lyssnade på ondskefull black metal (lol) dagarna i ända, men jag gillar mörk musik nu med. Till musikfotos tema mörker tänkte jag på Jack Skellington och hans undersåtar i Halloweenstaden, som ju är experter på det här med mörker, skräck och dylikt. Så när de bestämmer sig för att arrangera julen just detta år gör de naturligtvis sitt bästa för att få till alla presenter och dekorationer så bra som möjligt – på sitt sätt. Det blir dock lite annorlunda från vad världen är van vid. Jag älskar verkligen kontrasterna i den här filmen (både musik och bild) –  ljust, vackert och mysigt kontra mörkt, kusligt och… twistat.

Vi fick till en nästan lika fin juldekoration härom året.

 
17 kommentarer

Publicerat av på 20 november 2009 i Film, Musik

 

Etiketter: , , ,

17 svar till “And won’t the children be surprised!

  1. Pialotta

    21 november 2009 at 0:25

    Jack Skellington, aldrig hört talas om förut.. riktigt blandkul att se videon .. Riktigt häftigt vad som kan göras.. denna teknik:-) Julen är snart här minsann..

     
    • MarySaintMary

      21 november 2009 at 22:44

      Det är från filmen Nightmare Before Chistmas och det är filmat med stop motion-teknik. Det är coolt!

       
  2. Syster Eva

    21 november 2009 at 0:34

    Aldrig sett eller hört talas om!!! Ganska häftigt måste jag säga!
    Har det brunnit i tomten?

    /Eva

     
    • MarySaintMary

      21 november 2009 at 22:45

      Jo, den hade ett skägg av bomull innan min pappa tyckte det var en bra idé att placera ett tomtebloss precis bredvid (som synes på bilden).

       
  3. Hansen

    21 november 2009 at 0:55

    Vad är det med folket här och inte ha sett Nightmare B.C.?!

    Ja, vad har du gjort med tomtens ansikte? Eller var det ett fint försök att påpeka att tomten inte är vit utan mörkhyad?

     
    • MarySaintMary

      21 november 2009 at 22:47

      Jag vet inte! Jag gör iallafall mitt bästa för att ingen ska missa den. Angående tomten, se ovan.

       
  4. carro

    21 november 2009 at 0:56

    Haha söt tomte, vad har han varit med om??

    Usch!! säger jag till denna årstiden. Har regnat i 4a dagar, känns som om det är kväll hela dagen…..och man påverkas av det, men prova choklad det kan hjälpa hihi

     
    • MarySaintMary

      21 november 2009 at 22:47

      Jag vet, skitjobbigt, jag är bara trött precis hela tiden! Choklad är en lifesaver.

       
  5. Anna

    21 november 2009 at 7:56

    Oj spokey…men häftigt..

     
  6. Kurator Pia

    21 november 2009 at 8:45

    Annorlunda musik, okänd för mig men lite kul video. Tomten tycks ha stuckit näsan i ljuset, eller!? Må gott!

     
  7. Anette

    21 november 2009 at 9:20

    Den var ju kul! Den filmen ska jag försöka få tag i…….ser att en av mina söner skulle älska den! Har tomten suttit för nära brasan kanske :-) För övrigt håller jag med dig om mörkret…inte kul nu./Anette

     
    • MarySaintMary

      21 november 2009 at 22:48

      Min mission är att alla ska se den, så det låter bra :)

       
  8. foto CHIP

    21 november 2009 at 9:23

    Intressant musikvideo må jag säga – vet inte om jag gillar den men skickligt gjord tycker jag den är :)
    Passande bild :D

     
  9. tallrotsmarie

    21 november 2009 at 9:24

    oj, har inte hört eller sett denna musikvideon. häftig.
    eldar du på dina julsaker =)

     
  10. freja

    21 november 2009 at 15:26

    Själv går jag nästan alltid in i en sommar-koma… lite udda.
    Kylan får mig att känna att jag lever.
    Nightmare before christmas är underbar!
    kram

     
    • MarySaintMary

      21 november 2009 at 22:49

      Jag tror att det är ganska vanligt, vet fler som mår som sämst på sommaren. Jag förstår det inte alls dock!

       
  11. christermagister

    21 november 2009 at 18:26

    Jag har inte kommit mig för att se filmen ännu, men jag måste nog göra det en vacker dag… (eller kanske hellre en mörk och hemsk dag.)

     

Kommentera

 
