RSS

Inför Gud och i denna församlings närvaro

14 Dec

Vi har som sagt tema kyrka och tro i skolan, nu sista tiden innan jul. Traditionsenligt anordnar grupp 5 en kyrklig ceremoni under sista skolveckan, och i år har vi valt att ha ett bröllop.

90% av klassen ville ha ett samkönat bröllop, vi tyckte det kunde vara kul eftersom det precis blivit accepterat i kyrkan. Dessutom borde det ju vara lättare att hitta två tjejer som vill ställa upp och spela bröllopspar än en tjej och en kille på en skola med 90% tjejer. Men vi blev nedröstade av lärarna med den något sökta motiveringen att då var de tvungna att leta reda på den nya bröllopstexten. Trist.

Men vad som har slagit mig, förutom de löjliga formuleringarna om ”skapta till man och kvinna” osv i texten, och som visserligen är ganska uppenbart men som jag inte tänkt på förut eftersom jag inte varit på något bröllop i vuxen ålder, är hur kristen hela ceremonin är. Den innehåller formuleringar som ”Må Herren vara med er och leda er i sin sanning, nu och för alltid” och ”Ni får hämta kraft i bön och gudstjänst, i Guds ord och sakrament”. Vilket såklart inte är något problem, men det jag tycker är märkligt är att det är så många icke-troende som gifter sig i kyrkan! Jag som ateist skulle aldrig kunna stå och lyssna på och ta till mig allt det här när jag absolut inte tror på det, och egentligen bara vill visa för familj och vänner att jag och min pojkvän hör ihop, liksom.

Sedan lär jag ju aldrig gifta mig, eftersom jag inte behöver bevisa något för någon, minst av allt mig själv eller min pojkvän. Men det är en annan historia.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 14 december 2009 i Allmänt

 

Etiketter: , ,

6 svar till “Inför Gud och i denna församlings närvaro

  1. Patsy

    14 december 2009 at 22:31

    Håller med, skulle aldrig gifta mig i kyrkan av just den anledningen. Vill inte blanda in nån gud, dels för att jag inte tror för fem öre på det och sen att det känns som man ”hädar”, haha.
    Eller inte riktigt men mer: ”här kommer jag in i eran kyrka och utnyttjar eran gud fast jag inte ens tror” Jamen, tror du fattar.

     
    • MarySaintMary

      15 december 2009 at 17:00

      Precis! Tycker, som Lottie säger, att det är konstigt att prästerna vill viga folk som inte är troende.

       
  2. Elisabeth

    15 december 2009 at 3:10

    Det är som med mina kusiner lite.
    Deras familjer har ingen som helst tro på Gud och Jesus, och mammorna är Thailändare och buddhister (tror dock inte de är lika religösa som min mamma), men ändå likaom. Alla tre barnen i båda familjerna (plus kusiner på pappans sida hos den ena familjen) är döpta, fast än ingen av dem har någon som helst tro inom kristendomen. De gör det bara för att ”man ska”. Tradition liksom.
    Farmorn hos den ena familjen blev tom lite sur på min pappa för varken jag eller mina syskon är döpta, men då sa min pappa att vi ska själva kunna få välja vilken religion/kyrka vi vill ”tillhöra”.

     
    • MarySaintMary

      15 december 2009 at 17:02

      Det är ju väldigt märkligt, att till och med personer med annan religion går och döper sina barn. Jag är inte heller döpt, är väldigt glad över det!

       
  3. Lottie

    15 december 2009 at 10:44

    Ja det där har förvånat mig i alla år, och om man ifrågasätter blir folk sura och tycker man är fånig. För mig är tron viktig, jag kan absolut tänka mig att gifta mig i kyrkan, men jag blir faktiskt ledsen när folk som inte tror gör det, för det förtar liksom allvaret i hela ceremonin.

    Jag gifte mig borgerligt, för min man var inte troende. Min dotter är inte döpt, för hennes pappa var inte troende, men också för att jag anser att hon själv bör ta ett aktivt beslut när hon blir vuxen … ett dop bara för traditionens skull är inte ett ärligt dop, anser jag.

    Att kyrkan ställer upp på de här ”traditionerna” gillar jag egentligen inte, men man måste samtidigt ha fördragsamhet inför människors val, inte alltid så lätt.

    Förresten så är det inga problem med det där med bröllopstexterna, man måste inte följa dom till punkt och pricka, bara att ändra lite. Hör med nån präst får ni se. Verkar som era lärare är lite stela … ;-)) Kyrkan är inte så strikt som man kan tro, det varierar beronde på vem som håller i ceremonin.

     
    • MarySaintMary

      15 december 2009 at 17:06

      Ja, jag tycker också att det är respekt för de som verkligen är troende att inte döpa sina barn/gifta sig i kyrkan av tradition. Det måste kännas lite urvattnat för dem som verkligen tror. Det blir lite som när de säljer Iggy Pop-tröjor på H&M, om jag får vara så fräck att dra en sådan parallell.

      Jag håller med om att det förmodligen inte hade varit så svårt att ändra i texterna, det känns som en bortförklaring. Å andra sidan är vi så trötta att minsta lilla extraarbete känns övermäktigt…

       

Kommentera

 
