RSS

Blue man group – the movie (also known as Avatar)

25 Feb

Okej, nu har jag nåt vettigt att skriva om igen. Jag har varit i Katrineholm (av alla ställen) och avnjutit Avatar i 3D! Sjukt. Jävla. Värt.

Det går liksom inte att recensera filmen utan att införliva hela 3D-grejen, jag har ingen aning om vad jag hade tyckt om den utan 3D-effekterna. Det får bli en känslomässig recension.

Första fjärdedelen: Åh coolt, det är djup i bilden! Undrar vad som händer om man tar av glasögonen. Det blir suddigt, okej. Undrar vad som händer om man håller för ett öga… osv.

Andra fjärdedelen: OMG! Vad fint allt är! Jag vill bo i den skogen! Ååååååååhhhhhhhhhh!

Tredje fjärdedelen: Men…men…men…så här kan det ju inte sluta! *gråter i en halvtimme för att allt är misär*

Sista fjärdedelen: *har hjärtklappning*

Storyn i Avatar känns väldigt fantasy-/anime-/sci-fi-klichéig på många sätt. Jag kan på rak arm jämföra den med Dune, Wheel of Time, Nausicaä och Matrix, till exempel. Men det fungerar. Bildmässigt är den anime rakt igenom, fast icke-animerad (eller, ja, jag antar att mycket av det måste vara animerat, men det märks inte). Krigsmaskinerna och de stora människostyrda robotarna, djungeln, blommorna, djuren, hela grejen med avatarer, de flytande bergen, farten…allt! Gillart. Gillart som fan.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 25 februari 2010 i Film

 

Etiketter: , , ,

4 svar till “Blue man group – the movie (also known as Avatar)

  1. Patsy

    26 februari 2010 at 7:21

    Jag hatar 3d. Har nåt fel på mina ögon så jag kan inte se i 3d. Därför hatar jag 3d.

     
    • MarySaintMary

      26 februari 2010 at 10:25

      Hahaha! Det brukar ju vara sånt som ligger bakom. Men jag tycker synd om dig för det är jävligt coolt. De säger ju att ca 10% av alla människor inte kan se det…

       
  2. carro

    26 februari 2010 at 8:48

    Åhh ja måste också se den i 3d!! Har kompisar som har vart på filmer i 4d i London. Antar att det också måste nå Sverige förr eller senare!!!

     
    • MarySaintMary

      26 februari 2010 at 10:27

      4D verkar ju också ashäftigt! Jag väntar med spänning!

       

Kommentera

 
