RSS

Ett inlägg om inställda och avgående flyg

23 Apr

Som ni ser på mina å:n, ä:n och ö:n så är jag nu hemma från min Afrikaresa. (Konstpaus; väntar på att jublet ska dämpas så ni hör mig ordentligt.) Självklart har jag mycket att berätta om vad som hände där, men först tänkte jag bara ta tillfället i akt och berätta hur nära det var att vi blev kvar på obestämd tid och hur mycket tur vi egentligen hade med flyget.

Jag antar att ingen har missat att ett vulkanutbrott på Island förra veckan gjorde att nästan hela Europas flygtrafik ställdes in i flera dagar. Detta hände alltså ungefär i mitten av vår 13 dagar långa resa. Vår enda kommunikation med omvärlden har i princip varit sms (som kostar 1,82 kr styck att skicka men är gratis att ta emot), utom vid de få tillfällen vi varit i städer och gått förbi en tv på en restaurang eller, möjligtvis, haft tid att gå till internetcaféer (och dessa har fungerat). Att ta emot samtal hemifrån ligger på runt 22 kr/minut och att ringa kostar ännu mer. Det har vi alltså inte gjort. Natten till fredag förra veckan fick jag således ett sms från Benjamin med meddelandet att de flesta länder i Europa ställt in sin flygtrafik helt på grund av ett vulkanutbrott, vilket förstås lät jättekonstigt när jag inte på en gång kunde gå in på internet och kolla upp sammanhanget. Då visste jag ju inte att det handlade om aska och förstod ingenting. På fredag morgon åkte vi till Zanzibar och då fick jag tillgång till internet och kunde kolla vad det handlade om och hur stor hela grejen var.Vi kan väl milt uttryckt säga att det la en viss sordin på stämningen bland oss.

Men fortfarande var vi kanske inte så oroliga ändå i och med att det var 5 dagar kvar tills vi skulle flyga. Däremot skulle vår rektor och hennes man åka hem på söndagen (de hade saker att göra och var tvungna att åka tidigare än oss, vilket de ju lär ångra nu). Men flyget blev förstås inställt och vi följde med spänd förväntan och undertryckt panik utvecklingen. Först tog de dag för dag i väntan på att flygen skulle börja gå igen. Det var ju bara det att det är inte så enkelt. När flygen väl börjar gå har ju alla ordinarie bokningar förtur, och sedan plockar de in dem som är strandsatta. Och det är många, när vi åkte var det 2000 personer som var fast i Tanzania. Så när flygtrafiken väl började komma igång igen bokade resebyrån in fru Rektor med make på det första lediga flyget som fanns – på måndag. De är alltså kvar i Tanzania fortfarande, försenade med 8 dagar.

Ni kanske förstår att vi blev smått panikslagna när vi hörde detta. Flygtrafiken hade kommit igång så smått, men inget var säkert och dagen innan vi skulle åka kom dessutom besked om att vulkanen hade börjat spruta ut aska igen (vilket inte var sant, men det kunde vi ju inte kolla upp). Allt kändes väldigt osäkert även om vårt flyg (på onsdagkvällen, till Amsterdam) stod inplanerat som det skulle, och dessutom fick vi veta att Arlanda hade stängt igen på grund av att askan flyttat på sig. Innan hade vi ju tänkt att vi skulle bli försenade ett par dagar max, nu förstod vi att om flyget är inställt kommer vi inte hem på ett bra tag.

Men vi åkte mot flygplatsen iallafall på onsdagkvällen. (Med typ sex timmars marginal ifall det skulle vara fullt med panikslagna människor där som ville med vårt flyg. Det var det inte.) Och allt flöt på. Inga meddelanden om inställda flyg, och i bussen fick jag ett sms med besked om att Arlanda var öppet igen. Planet från Dar es Salaam kom iväg, någon halvtimme försenat, men vem bryr sig? Kaptenen och crewet såg lite luggslitna ut, och de berättade att de varit strandsatta i Tanzania i fem dagar och därför var väldigt glada över att få åka hem. Detta var alltså det allra första planet med KLM som överhuvudtaget gick från Tanzania på fem dagar. Jag kan fortfarande inte förstå hur mycket tur vi hade!

Väl på europeisk mark andades vi ut. Flyget till Stockholm gick som det skulle, men hade det inte gjort det hade vi ändå tagit oss hem på något sätt. Holland kändes plötsligt nästan som hemma. När vi gick på planet visade det sig dessutom att det var den första flighten till Arlanda som inte var inställd. Jag vet inte om jag borde passa på att köpa en lott eller om jag har använt upp en livstid med tur nu. Jag är bara väldigt, väldigt glad att vara hemma.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 23 april 2010 i Allmänt

 

Etiketter: , ,

4 svar till “Ett inlägg om inställda och avgående flyg

  1. Torsken

    23 april 2010 at 14:03

    det e lite läskigt att tänka på vad som skulle kunna hänt…!!sjukt tur…men som jag sa, då tyckte gud att jag skulle få skiten (i två bemärkelser) så att vi alla inte hade BARA tur =P

     
    • MarySaintMary

      23 april 2010 at 14:56

      Ja, ni fick ta skiten (höhö) åt oss andra. Att vara förkyld på hemresan räknas inte, även om jag tyckte MYCKET synd om mig själv just då.

       
  2. kajsalisasblogg

    26 april 2010 at 20:27

    Välkommen tillbaka

     
    • MarySaintMary

      26 april 2010 at 20:49

      Tack!

       

Kommentera

 
