RSS

Til hamingju Ísland með að ég fæddist hér

30 Apr

MusikOFotoAutomaten ber oss den här veckan berätta om vår favoritvinnare i Eurovision Song Contest. Jag tänkte vara lite rebellisk som vanligt och istället bjuda på ett bidrag som åkte ut i semifinalen 2006, nämligen Islands kaxiga bidrag Congratulations, sjunget av Silvia Night (eller Silvía Nótt som hon kallar sig på hemmaplan).

Jag minns att hon blev utbuad och att Pekka Heino eller vem det nu kan ha varit som var kommentator tyckte oerhört illa om henne, hon hade tydligen uppträtt divigt, svurit, varit otrevlig mot journalister och medtävlande, osv. När jag såg uppträdandet var det obegripligt för mig hur alla dessa personer som klagade och buade inte kunde förstå att alltihop bara var en roll och för showens skull. Men Europa har tydligen inte samma synsätt som jag och Island, den åkte ut illa kvickt och vann gjorde istället Finland med Lordis Hard Rock Hallelujah, vilken råkar vara min favoritvinnare i ESC. Att folk förstod sig på den iallafall! Märkligt.

Jag minns att Benjamin tog den här bilden på mig morgonen efter Eurovisionfinalen. Vi låg och diskuterade hur Hard Rock Hallelujah egentligen gick, det var nån grej i melodin som vi inte var överens om, och jag blev så frustrerad av att han inte förstod att jag grät en skvätt (syns på bilden om man tittar noga).

Edit: Jag ser inte bilden, ser ni den? Störigt. Den syns om jag klickar på den iallafall, så det kan ni ju göra om ni vill.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 30 april 2010 i Musik

 

Etiketter: , , , ,

6 svar till “Til hamingju Ísland með að ég fæddist hér

  1. Torsken

    01 maj 2010 at 15:48

    jag ser bilden :) och tåren (heter det det i singular best. form?)

     
    • MarySaintMary

      01 maj 2010 at 16:23

      ja, den kom visst upp efter ett tag. haha, tåren, vad skulle det annars heta? tåret? :P

       
  2. Benjy

    03 maj 2010 at 23:55

    Jag ser också bildet och tårtan. Min favvoeurovisionlåt är Hard to be a Rock ‘n’ roller. Fast den vann ju inte heller. Lordi är favvovinnaren.

     
  3. MarySaintMary

    04 maj 2010 at 17:49

    Du är så hårdrocksklyschig!

     
  4. Pialotta

    04 maj 2010 at 22:42

    Nu så kom jag in till dina kommentarer här, gick inte för någon dag sedan.
    Javisst kul med lite rebellisk anda oxså:) Vi har alla våra tycken och smaker.. du gillar dina låtar jag mina.. så är det. Jag kan inte hålla med dig att just den låten var min favorit precis, men en kul påminnelse. Hard Rock Hallelujah, var däremot en riktig vinnare:)

     
    • MarySaintMary

      05 maj 2010 at 23:14

      Fast jag gillar många av dina låtar också :)

       

Kommentera

 
