RSS

Guitar heroes of the 21st century

22 Maj

Gitarren i centrum heter veckans MusikOFotoAutomat-utmaning, och det borde ju bli enkelt eftersom 99% av all musik jag någonsin gillat är gitarrbaserad. Dock är det svårare med musik där gitarren verkligen sticker ut. Jag är inte direkt en sådan person som tilltalas av teknisk musik, musik ska ha känsla, annars får det vara. Men det finns en gitarrist som är typ bästajävlagitarristsomnågonsinfunnits MEN som samtidigt har gett mig gåshud ett antal gånger. Mr Tom Morello of Rage Against the Machine, här med Bruce Springsteen. Det EPISKA solot kommer vid ca 6:50, och ja, trogna bloggläsare har redan sett den:

The things that man can do to a guitar…

MarySaintMary leker gitarrhjälte. Dock har vi här gitarren något till vänster i bild.

(Ja, ni förstod rätt. Rubriken syftar på mig och Tom Morello. But whatcha gonna do about it?)

Jag har sett att många av er  som deltar i utmaningen lägger ut flera videor, det kan vara upp till 5-6 stycken i samma inlägg. Även om jag älskar musiktips tycker jag själv att ett blogginlägg lätt blir tungt”läst” av för många youtubevideor, så det är ett medvetet val från min sida att välja ut en riktigt passande låt istället. (Fast ibland när jag inte har kunnat välja har det blivit en Spotifylista också.) Så håll till godo!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 22 maj 2010 i Musik

 

Etiketter: , , ,

4 svar till “Guitar heroes of the 21st century

  1. Pialotta

    23 maj 2010 at 0:38

    Visst, det räcker gott med en video.. det gör man som man vill med:) Håller med dig om att det kan bli lite väl tungt ibland att få upp sidan med en massa musikvideos.. jag själv är ju ett exempel på det;)
    Just nu precis sitter jag och lyssnar till Mr Tom Morello … Gitarrsolo. Helt fantastisk.. en alldeles ny bekantskap för mig:)
    Gör ju verkligen inget att The Boss är med.. en av mina favoriter:)

     
    • MarySaintMary

      23 maj 2010 at 0:42

      Springsteen är det ju många som gillar, så jag tänkte han kunde få bli inkörsport här! Rage Against the Machine gör ju lite hårdare och argare musik om man säger så ;)

       
  2. KajsaLisa

    23 maj 2010 at 1:40

    Brukar inte gilla Sringsteens nya grejor, men det där var helt ok. Efter att jag botaniserat bland mina föräldrars vinyler så har jag dragit slutsatsen att riktig gitaronani var vanligare förr. Tror punken och även den brittiska Metallvågen i början på 80-talet tog kål på den. Mina egna erfarenheter inskränker sig till Aerosmith på Sweden rock för några år sedan. Joe Perry drog ett tiominutersolo som var helgrymt. Hittade en annan gammal kul grej med Meat Loafs låtskrivare Jim Steinman. http://www.youtube.com/watch?v=J18ihQmr0d0 solot ligger från 5.15 och lite över en minut. Har du hörlurar så använd dom, max volym. Du kommer att förstå varför när du hör det. Vanliga datorhögtalare tar bort lite av effekten.

     
    • MarySaintMary

      23 maj 2010 at 8:55

      Funderade om den här låten räknas till hans ”nyare grejer”, den är ju trots allt 15 år gammal, men drar slutsatsen att, jo, det får den nog göra ändå.

      Att gitarronani är mindre vanligt nu är jag enbart tacksam för :) Men det är snyggt att utnyttja högtalarna så!

       

Kommentera

 
