RSS

Den mänskliga…tolvfotingen?

20 Jun

Har varit hemma och inte haft så mycket för mig på sistone, så har passat på att se en hel del film. Bland dem The Human Centipede, som jag har varit väldigt ambivalent inställd till sedan jag först hörde talas om den och såg trailern. Min inre dialog var typ såhär:

EvilSaintMary: Jag vill se den!
SaintMary: Jag vill inte se den!
ESM: Jag måste se den!
SM: Jag mår dåligt om jag ser den!
ESM: Men jag är ju nyfiken!
SM: Jag är för nyfiken för mitt eget bästa!
ESM: Jag vet, men jag kommer dö av nyfikenhet om jag inte ser den!
SM: Jag kommer dö OM jag ser den! …osv.

Sedan såg jag trailern, bearbetade det i typ tre dagar, och sen tänkte jag att jag var redo att se den. Typ.

För er som inte vet så handlar filmen om en galen kirurg som kidnappar tre turister för att skapa sitt mästerverk: en mänsklig tusenfoting. Det går till så att han syr ihop dem mun mot anus, och så får de gå på rad (på knä) och dela matsmältningssystem. Helt normal film.

Men, gott folk, jag måste meddela att jag blev besviken på vad denna film utlovade. Idén är ju helt vansinnig, absurd och väldigt bådande för något…tja, inte gott, men verkligen något man borde få någon form av (förhoppningsvis ångest-)känslor inför. Dock blev det mest en ganska humoristisk b-film av alltihop. Kirurgen är tysk och galen och de amerikanska tjejerna som blir tusenfoting (12-foting, really) är extremt stereotypt dummaihuvet, men framför allt är jag besviken på hur många ångestscener som de kunde ha fått in men struntade i. Typ när han förklarar hur han ska operera ihop dem och det går upp för dem vad som kommer hända, det hade man ju kunnat dra ut på i evighet. Liknande saker. Dock gillar jag slutet, utan att avslöja någonting. Det ska tydligen komma en uppföljare, jag väntar med spänning!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 juni 2010 i Film

 

Etiketter:

2 svar till “Den mänskliga…tolvfotingen?

  1. Freja

    23 juni 2010 at 15:48

    hehe, gollum-stuk på din konversation… älskar det.. ;P

     
    • MarySaintMary

      23 juni 2010 at 17:04

      Haha, jag med :)

       

Kommentera

 
