RSS

When Saint Mary met Ola Salo

30 Jun

Idag har jag varit på railroadtrip till Lund och tillbaka. På vägen passerade tåget Alvesta vilket osökt fick mig att tänka på förra gången jag åkte den rutten, nämligen på min, Benjamins och Filips tågluff 2007. (Alla som känner mig har hört den här storyn 100 gånger, men det kan ju hända att jag har glömt att berätta den för nån, så here goes:)

Vår första anhalt var egentligen Marbella, men det är ju lite ont om direkttåg dit (för att uttrycka det milt) så vi åkte Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Paris-Irun-Madrid-Marbella. Och då, på den allra första sträckan av vår 4-veckorstripp, klev The Ark på tåget! Inte typ basisten som ingen vet vad han heter och hans flickvän, utan riktiga jävla The Ark, alla sex! Alla i bandet gick förbi oss två gånger där vi satt när de gick och köpte mat i restaurangvagnen.

Bildbevis! Ola Salo och Leari.

Iallafall, när vi gick av i Malmö så gick de också av (eftersom det var slutstationen, daah), och så gick vi så att vi mötte dem. Och då, när vi gick förbi varann, så tittade Ola Salo rakt in i mina ögon. Min crush på honom föddes och dog år 2000, men det var så speciellt. Han hade…något. Utstrålning, karisma, närvaro, ”det”, call it what you will. Det var ett moment. Jag lovar.

Mina favoritlåtar från senaste The Ark-skivan In Full Regalia:

*Publicity Seeking Rockers: Låter jättejättemycket som en psalm i rockversion, I like it! Hör viss inspiration från psalm 84, men det är förmodligen för att det är en av de få psalmer jag har koll på.

*Have you ever heard a song: Det här var den första låten jag hörde från skivan, då tyckte jag den var tråkig. Men den växer, nu älskar jag den. Och texten! Det finns få saker som får mig att känna mig religiös, det enda som har lyckats är typ begravningar (desperationsreligiositet) och så The Ark.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 30 juni 2010 i Allmänt, Musik

 

Etiketter: , ,

4 svar till “When Saint Mary met Ola Salo

  1. Torsken

    30 juni 2010 at 22:08

    jag älskar den historien å ja, jag har hört den 100 ggr :)

     
    • MarySaintMary

      30 juni 2010 at 22:10

      men du har inte sett bilden förut!

       
  2. Hansen

    01 juli 2010 at 20:24

    Jag hade aldrig hört den!
    Och varför tog du inte på honom?

     
    • MarySaintMary

      01 juli 2010 at 21:50

      Nej, jag misstänkte att jag hade missat att berätta den för dig. Varför jag inte tog på honom, tja, det hade nog sett rätt weird ut och han hade säkert tyckt att jag var dum i huvet. Men vi rörde vid varann på ett annat plan, kan man säga! :)

       

Kommentera

 
