RSS

Nåt att hålla fast vid, tack

15 Aug

Jag kollar nästan aldrig på tv. Inte för att jag inte gillar mediet, utan för att jag tycker hela konceptet med att vara tvungen att passa en tid för att se det man vill känns väldigt…1900-tal, typ. Däremot har jag bytt nästan all min bokläsning mot videobaserad underhållning. Ni vet, jag läste ju galet mycket böcker förr i tiden, dvs från det jag lärde mig läsa fram tills jag började plugga teckenspråk, med en peak under tiden jag jobbade på bibliotek. (Mmm, bibliotek…) Under en period dokumenterade jag min läsning, och om man går tillbaka och tittar på den så ser man att  jag alltid hade minst 3-4 böcker på gång samtidigt, och att jag läste ut flera böcker i veckan. Tyvärr har jag ju inte riktigt fattat att jag inte läser lika mycket längre, så jag har fortfarande flera halvlästa böcker samtidigt, skillnaden är bara att nu blir de liggande istället för lästa.

Tiden jag förr lade på böcker måste jag nog erkänna att jag numera lägger på internet. Om det är bra (socialt!) eller dåligt (beroendeframkallande!) kan man ju diskutera, ganska mycket av båda skulle jag tro. Men även tiden utöver internettiden lägger jag på andra typer av medier, nämligen TV-SERIER! Och tack vare ett blogginlägg som jag läste häromdagen, som jag idiotiskt nog har glömt vem som skrev, så har jag insett sambandet. Böcker är liksom inte bättre än tv-serier, grejen är ju bara vad de innehåller. Och jag har alltid älskar bokserier, sedan jag som sexåring läste alla Fem-böckerna av Enid Blyton. Sedan dess har jag läst och älskat till exempel Narnia (7 böcker), Vampyrkrönikan (6), Sagan om Belgarion & Mallorea (10), Wheel of Time (12 and counting), San Fransisco-liv (6), Den mörka materian (3), Lilla huset på prärien (typ 8), Kitty (galet många), Harry Potter (7), osv. Jag gillar konceptet med serier för att man lär känna karaktärerna så väl och sen kan man köra på med historian och genom att man redan känner karaktärerna kan allt bli så mycket bättre och roligare utan att man behöver ta till så mycket förklaringar (det är också en av anledningarna till att jag älskar fan fiction). Och nu har jag fortsatt mitt serieintresse, dock bara övergått till tv-mediet. (Lite manga slinker dock ner ibland också! Visuellt ska det vara iallafall.)

Grejen är att jag har kollat klart på Queer as Folk och Twin Peaks, och både Lost, Gilmore Girls, Scrubs och Riket börjar sina, så jag skulle behöva lite nytt. Hit me med era favoriter! Vad ska jag införskaffa för box härnäst? Jag har rätt bred smak som ni ser, så fram med allt!

 
6 kommentarer

Publicerat av på 15 augusti 2010 i Läsning, TV-serier

 

Etiketter:

6 svar till “Nåt att hålla fast vid, tack

  1. Carro

    15 augusti 2010 at 22:49

    Tja serier är kul både i bok och dvd form.. har oxå läst fem böckerna lilla huset m.m o sånt när ja var mkt yngre.. Jag har både vänner boxen (alla säsongerna här hemma) har även första säsongen av supernatural om du är sugen på att låna, får förhoppningsvis hem 2 säsongen imorn som jag har beställt. medium och ghost whisperer är oxå några favoriter, sex & the city boxen hade ja visst hemma oxå :) bara hojta om det är nåt du är sugen påatt låna.. fast du kanske tankar ;)

     
    • MarySaintMary

      16 augusti 2010 at 13:12

      Supernatural är jag lite sugen på! Sex and the City-boxen har jag med, skolådan. Den är fin :) Tack för erbjudandet, får se om jag lånar eller köper själv. Det är kul att ha alla säsongerna i hyllan tycker jag. Laddar inte hem mycket sånt faktiskt.

       
  2. Malin

    16 augusti 2010 at 12:11

    Se definitivt United States of Tara, om du inte redan sett den serien. Det handlar om en familj där mamman har multipla personligheter, alla besvär det förorsakar och hennes strävan efter att hitta orsaken till sin sjukdom och bli frisk. Halvtimmesavsnitt, vilket jag gillar! Med fntastiska Toni Collette i huvudrollen.

     
    • MarySaintMary

      16 augusti 2010 at 13:14

      Oj, den har jag inte ens hört talas om! Ska absolut kolla upp. Toni Collette har jag nog bara sett i Velvet Goldmine, men hon är bra där :)

       
  3. Anna

    16 augusti 2010 at 18:00

    Precis som du älskar jag serier o har plöjt igenom ganska många vid det här laget, men några av mina favoriter just nu är – True Blood, Cougertown, Desperate Housewifes, Entourage! :)

     
    • MarySaintMary

      17 augusti 2010 at 10:43

      Kul att du tittade in! True Blood & Desperate Housewives är två av mina favoriter också, tack för tipsen.

       

Kommentera

 
