RSS

En human regering, tack

26 Aug

Jag brukar inte blogga så mycket politiskt, men nu när det snart är val så känner jag att jag måste dra mitt strå till stacken. Jag är nämligen fullt och fast övertygad om att Alliansens styre inte är bra för oss som bor i Sverige och jag hoppas verkligen att folk tar sitt förnuft till fånga och röstar vänster i år. Jag är uppriktigt orolig för vad som kommer att hända annars. Jag tänkte försöka förklara varför med ett exempel:

Arbetslöshetspolitiken

Strax innan den så kallade finanskrisen svepte över oss hade regeringen bestämt sig för att höja avgiften till a-kassan (nåja, egentligen var det de gjorde att ta bort subventioneringen av den, men det gav samma effekt för folk). Vad som hände då var att folk gick ur för att det var för dyrt, och deras jobb var väl hyfsat säkrade kändes det som, vad vet jag. Strax därefter kom finanskrisen, folk blev av med sina jobb och hade ingen a-kassa som kunde rädda dem. Yay. Arbetsförmedlingen och socialen nästa. Dessutom sänkte regeringen tiden för hur länge man fick stämpla, från 600 till 300 dagar, samt skärpte reglerna. Reglerna säger numera att man från dag ett som arbetslös måste söka alla jobb på arbetsmarknaden. Jag som utbildad teckenspråkstolk och boende i Finspång måste alltså, för att ha rätt till a-kassa, även söka exempelvis städjobb i Malmö. (Fast jag har ändå inte rätt till a-kassa, så jag slipper, mer om det nedan.) Att jag då måste flytta ifrån min sambo, skaffa ny lägenhet och därmed få ganska så stora merkostnader (som kanske knappt täcks av lönen jag ska få) är ingenting regeringen tar hänsyn till. Inte heller verkar de förstå att förmodligen finns det någon i Malmö som hellre vill ha det där städjobbet. Det är ju inte så att problemet är löst för att just jag får jobb, vi har ju fortfarande en arbetslöshet.

En annan sak som regeringen gjort är att bestämma att sjukpenningen ska vara tidsbegränsad, för att få ut fler i arbete. När man har varit sjuk i tre år blir man automatiskt frisk, tycktes de tänka. Jag är övertygad om att flertalet sjukskrivna hade blivit överlyckliga om det verkligen var så, men i verkligheten finns det tyvärr sjukdomar och tillstånd som inte läker ut med tiden. Så även sjuka måste nu ut och prövas mot arbetsmarknaden och sedan söka socialbidrag när de inte lyckas.

Nu vet inte jag hur ni fungerar, men jag misstänker att regeringens plan är denna: om vi tar ifrån folk så mycket pengar som bara går blir de tillräckligt desperata för att ta vilket jobb som helst. Om detta stämmer, så innebär det i praktiken lönedumpning (folk tar ett jobb till vilken lön som helst). Men jag känner ändå att det är något fel i ekvationen. För det är inte folks vilja som brister. Problemet är ju att DET FINNS INGA JOBB ATT TA! Varför skulle vi annars ha så många arbetslösa? Regeringen vill skjuta ifrån ansvaret för människors arbetslöshet från struktur- till individnivå. Har du inget jobb? Du har inte försökt ordentligt! Men det spelar faktiskt ingen roll hur mycket man försöker när det inte finns några jobb. Och det enda som händer är att människor blir deprimerade och mår dåligt och får dåligt självförtroende för att de inte har lyckats få jobb, och så inga pengar på det. Det kanske fungerar som morot för vissa, men själv skulle jag snarare bli apatisk.

Jag är faktiskt själv arbetslös för tillfället eftersom jag blev klar med min utbildning i juni. Dock har jag inte skrivit in mig på Arbetsförmedlingen. Varför? Jo, regeringen har även tagit bort studievillkoret för a-kassa. Förut kunde man få a-kassa när man avslutat en längre utbildning på universitetsnivå; denna möjlighet är dock borttagen. Jag har inga pengar jag kan få någonstans ifrån innan jag hittar ett jobb. Inte ens socialen faktiskt, eftersom jag bor ihop med en person med en, visserligen liten men ändå tillräcklig, månadsinkomst. Så det är honom jag lever på nu. Hemmafru! Jag ska tillägga att jag naturligtvis söker jobb ändå. Det går utmärkt att göra utan Arbetsförmedlingens hjälp. Dock bara tolkjobb, och det känns väldigt skönt att kunna få välja det själv. Jag har trots allt utbildat mig i fyra år av en anledning.

En sak har dock regeringen gjort för att försöka öka jobben och det är att införa RUT-avdraget, alltså att personer som anlitar till exempel städhjälp ska få avdrag på skatten för detta. Detta skulle då leda till att fler fick råd att använda dylika tjänster och att städfirmor skulle kunna anställa fler. Nog för att det är bra att skapa jobb, men ska det skapas jobb på skattebetalarnas bekostnad så anser jag att jobb inom vård, skola och omsorg är att föredra framför städjobb. Jag har inget emot att folk anlitar städare som städar deras egna hem, men jag tycker faktiskt inte det är något som ska betalas med skattepengar.

Regeringen har även tänkt att ge de som arbetar en morot, och infört jobbskatteavdraget, som innebär att de som arbetar får lägre skatt än de som inte gör det. Det här tycker jag bara är så fruktansvärt dumt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jag som trodde att det var de som arbetade som hade råd att betala skatt! Men nej, det är tydligen pensionärerna som ska ta den smällen. Jag tycker inte att det är särskilt schysst att ge förmåner till dem som redan har förmånen att ha ett jobb, och skärpningar och indragningar till arbetslösa och sjukskrivna. Det är ju knappast så att folk lyckas med att få ett jobb helt plötsligt för att de i så fall skulle få ett skatteavdrag.

Snälla, rösta bort Alliansen, så kanske vi kan få ett lite humanare klimat för alla oss arbetslösa. Det handlar om människosyn.

 
9 kommentarer

Publicerat av på 26 augusti 2010 i Politik

 

Etiketter: , ,

9 svar till “En human regering, tack

  1. Patsy

    26 augusti 2010 at 21:46

    Så JÄVLA rätt. Fan vad jag INTE vill att högern vinner i år igen.

     
  2. carro

    26 augusti 2010 at 23:26

    Så rätt så rätt alltså bort med den ohumana regeringen!! Pratade med en jobbarkompis idag, en ung tjej som ska rösta för första gången, hon sa att hon ska rösta blankt vilket jag tyckte nej gör inte det.. läs lite och rösta på det vad du tror kan vara bra, o la fram lite punkter om hur den nuvarande regeringen har tänkt och dummat sig på osv.. hoppas jag fick henne´att fundera lite.. jag själv är inte särskilt politiskt insatt mer än jag vet vad jag vill få ut av livet här i sverige och hur andra ska ha det.. plus hur jag vill att det ska vara för barnen och för äldre arbetslösa m.fl. Så satt o plugga på lite igårkväll.. för det är ju ändå så pass viktigt sak att göra.. läste ett inlägg av blondinbella för ett tag sen.. det är ju känt att hon kommer rösa på moderaterna igen bara för att det gynnar företag.. jag får vibbarna att hon inte tänker steget längre är som att om hon vill att folk ska köpa hennes prylar som tex hennes klädmärke classifield, så måste folk ha pengar, o för att ha pengar att köpa för så måste man ha ett jobb o hon borde ju få mer ut av företaget om folk är intresserade och har råd att spendera sådant m.m nu tog jag bara henne som ett ex o jag syftar på företag i allmänhet.. man måste tänka steget längre osv.. det straffar ju sig själv i slutändan.. jag syftar då på nuvarande regeringen.. de verkar inte ha tänkt så långt.. nu svamlar jag en massa och bara babblar av trötthet.. men lite så har ja gått o funderat..

     
    • MarySaintMary

      27 augusti 2010 at 10:12

      Att veta hur man vill att Sverige ska vara är ju att vara insatt, anser jag. Sedan får man ju kolla upp vilket parti som bäst passar ens uppfattning.

      Jag tänkte också på det där med företag och pengar, funderade på att skriva nåt om det också men det blev långt nog ändå. Att om de vill ha s.k. ”tillväxt” så måste ju folk ha råd att handla, inte spara och vända på vartenda öre. Om man lär sig leva fattigt så lär man ju fortsätta vara sparsam även när man får mer pengar sen (iallafall jag). Jag tror också de förlorar på det.

       
  3. Torsken

    27 augusti 2010 at 11:51

    och nu kommer jag länka din bogg =)

     
    • MarySaintMary

      27 augusti 2010 at 12:06

      :D

       
  4. KajsaLisa

    31 augusti 2010 at 22:07

    Hej, läste det här inlägget, men han inte kommentera när jag kommenterade det förra. Tycker det är ett jättebra allmängiltigt politiskt inlägg. Jag tycker du skall pinga det på bloggportalen mot några nyhetsartiklar så fler får läsa det. Jag vet inte om du har anslutit bloggen dit men jag lägger in en länk så kan du kolla själv. När du anslutit dig så måste du nog kopiera det och publicera en gång till, med länkar till artiklarna. Kolla länken så förstår du vad jag menar.http://bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortal/view/Home

     
    • MarySaintMary

      01 september 2010 at 22:13

      Tack! Jag har gjort det där med andra inlägg tidigare, men vet inte om jag orkar ompublicera inlägget. Men om jag skriver nåt liknande lite senare så gör jag nog det.

       
  5. Daniel

    02 september 2010 at 11:20

    Jag blir bara så lack för att det inte finns några liberala partier längre, allt handlar bara om skattesänkningar. Folkpartiet har gått och blivit konservativa skolfascister och ”nya” moderaterna är precis likadana som de gamla.

    Sen vill jag inte ha Sahlin som stadsminister, det ända partiet jag kan tänka mig att rösta på just nu är miljöpartiet.

     
    • MarySaintMary

      03 september 2010 at 12:35

      Folkpartiet är ju ”roligast” av dem alla. Typ, ”vi är liberaler, men vill ha förbud mot allting!”.

      Varför vill ingen ha Sahlin som statsminister? Inte för att jag älskar henne, men varför hatar alla på henne? Hon är väl inte värre än nån annan politiker?

       

Kommentera

 
