RSS

Drunk at the Movies – Flimmerdag nummer två

04 Okt

Min andra Flimmer-dag blev inte riktigt som väntat. Jag hade nämligen bestämt mig för att slå två flugor i en smäll och träffa min vän Tobias och ta en öl innan första filmen klockan åtta. Vi träffades vid fem och gick och hängde på Black Lion. Tog en öl, snackade lite, hade kul och sen bara: ”Hmmm…fan vad lättpåverkad jag måste vara idag då…har ju bara druckit en öl?” *kollar på flaskan* Joråsåatteeh, 12 procent var tydligen alkoholhalten för dagen. Sen var ju ju tvungen att ta en öl till för sällskaps skull och då var det ju kört (kan tänka mig att den alkoholhalten låg lite lägre, ~9 % kanske). Fnissade mig igenom en åttondels pizza på Guvva och sen var det dags för första filmen:

The Last Summer of La Boyita (eller El Último Verano de la Boyita som den heter i argentinskt original, känns ju knäppt att översätta den till engelska här i Sverige liksom). Mitt aningen intoxikerade tillstånd gjorde mig måhända inte till den bästa personen att recensera den här filmen, men jag tänker göra det ändå. Filmen handlar om den unga flickan Jorgelina och hennes bästa vän Mario. De närmar sig puberteten vilket ställer till en massa problem för Mario då hans kropp visar sig vara en kvinnas och inte en mans som han har trott. Lite oklart huruvida han är trans- eller intersexuell fast det spelar väl inte så stor roll. Jag tyckte det var en fin film om deras vänskap och ni vet ju att allt som är queert tilltalar mig, så det blir en 4:a.

Någonstans i slutet av filmen började jag känna mig mer bakis än full, men what the hell, biljetterna var ju redan köpta och jag kunde hur som helst inte köra hem själv, så sedan blev det zombieslemattack! Dark Souls är tydligen den svenska titeln på norska ”thrillern” Mørke Sjeler. Nog för att den börjar som en thriller, men ju längre filmen går desto mer börjar biopubliken samfällt att fnissa åt det som händer på duken. En mördare i orange overall springer runt med borrmaskin och borrar folk i huvudet. Offren blir zombies som kräks upp svart slem. Slemmet kommer, enligt en uteliggare, från havets botten, ett misstag de gjorde när de borrade efter olja och det som bevittnades där nere borde ingen människa ha sett (hej Cthulhu!). Det här är norsk humor på hög nivå, och nog är det allt lite spännande mellan varven. Även här känner jag att betyget 4 är på sin plats.

Ikväll blir det The Runaways!

Mørke sjeler
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 04 oktober 2010 i Film

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
