RSS

Neon angels on the road to ruin

06 Okt

Jag har ju utlovat ett inlägg om The Runaways och här kommer det!

Som ni förhoppningsvis vet så är Runaways bandet Joan Jett startade sin karriär i på 70-talet. Filmen handlar om bandets start, uppgång och fall, sett genom framför allt sångerskan Cherie Curries ögon (och är baserad på en bok skriven av henne), men Jett har naturligtvis även hon en stor roll. Dessa två spelas av Dakota Fanning och Kristen Stewart – båda kända från Twilight vilket tråkigt nog förmodligen kommer att få vissa att döma ut filmen på en gång. Dumt av dem i så fall. Båda gör intressanta rolltolkningar och filmen är en underbar orgie i rock’n’roll – musik, poser, kläder, attityd, sex. Det är typ en lesbisk Velvet Goldmine! Och riot grrrl som fan!

Efter att jag sett den kände jag att det var en femma, nu när jag funderar på det så känner jag att jag kanske egentligen borde sätta en fyra. Det fanns dåliga saker i den. Det fanns scener som var halvtråkiga. Filmen kanske inte var uppbyggd enligt konstens alla regler. Men känslan, vänner, känslan! Jag älskar musiken, jag älskar estetiken, jag älskar att ha ett band, och hade jag inte haft det hade jag startat ett. Jag tror även att filmen vinner på att ses på bio, men dumt nog kommer den inte gå på SF i Sverige.

Kuriosa: Jag har fram till igår trott att texten i Cherry Bomb går ”hello world, I’m your riot girl”, men det var visst ”wild girl”. Jaja.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 06 oktober 2010 i Film, Musik

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Neon angels on the road to ruin

  1. KajsaLisa

    09 oktober 2010 at 14:25

    Tänkt skaffa DVDn och titta på filmen, måste se den även om den kanske inte är jättebra. Bandet och framför allt Joan Jett var ju banbrytande. Tyvärr är det rätt ovanligt med rena tjejrockband med attityd. Det verkar finnas en inställning i branschen att tjejbanden skall bli poppiga när dom slagit igenom. Ett exempel på detta är The Donnas förra CD, men dom tog sig i kragen och kom igen med Bitchin. Tyckte Sahara Hotnights hade potential i början, deras andra platta var bra men sen blev dom också för snälla.

     
    • MarySaintMary

      09 oktober 2010 at 15:08

      Ja, se den!

      Det är sant att de band du nämner har blivit poppigare och poppigare med tiden, jag kan lägga till Hole på listan. Men jag tror det är ganska generellt i musikvärlden att band blir mer och mer mainstream för varje skiva (poppigare om de är rock, rockigare om de är hårdrock osv). Tror att det är lättare att göra sin egen grej på första skivan innan man har press på sig.

       

Kommentera

 
