RSS

Black cloud crossed my mind

08 Okt

Det var länge sedan sist, men på grund av temat så hoppar jag på MusikOFotoAutomatens utmaning den här veckan: John Lennon. 9 oktober 1940 föddes han och det är alltså exakt 70 år sedan imorgon. Tyvärr hann han inte bli mer än 40 innan Mark Chapman fick damp och sköt ihjäl honom.

Jag har varit ett Beatlesfan sedan jag var gammal nog att sätta igång en vinylskiva själv (5-ish) och jag har alltid haft John som favorit. Jag har väl alltid känt att jag kan identifiera mig mer med honom än med Paul till exempel. Inte så gullig, inte så välanpassad, men intelligent, kreativ och kritisk. Jag sa idag i replokalen att ”jag är så Joan Jett i det här bandet” (då skulle Jocke vara Cherie Currie, hehe) men jag skulle ju också vara SÅ John Lennon om vi var Beatles. Eller ja, jag skulle iallafall vilja.

Jag väljer att dela med mig av Yer Blues från Beatles vita album från 1968, för att den passar min sinnesstämning idag rätt bra. Och för att jag älskar solon med bara två toner i. Det känns lite som min nivå, om jag nu skulle spela solon. (Btw så testade vi att byta instrument med varandra en stund idag så jag har både spelat trummor, bas och sjungit. Och funderat på om vi borde göra Anton till sologitarrist.)

 
6 kommentarer

Publicerat av på 08 oktober 2010 i Musik

 

Etiketter: , , ,

6 svar till “Black cloud crossed my mind

  1. Lena

    08 oktober 2010 at 22:06

    Den här låten har jag inte hört förut. Den var verkligen grymt bra.

     
    • MarySaintMary

      08 oktober 2010 at 23:15

      Vad trevligt att jag fick dig att upptäcka något nytt!

       
  2. Pialotta

    09 oktober 2010 at 0:34

    Jag var nyss på You Tube och hittade så många kanonlåtar med Lennon.. finns en guldgruva där och jag fastnar rätt lätt där om man får säja så;)

    Gillade allt vad Lennon rörde vid .. fanns/finns så många stilar. jag måste nog tala om att fick jag oxså välja på en i The Beatles som jag skulle vara, så blev det just Lennon:)
    Ha de bäst med allt.. dina musikialiska talanger inte minst:)

     
  3. Misswhatsit

    09 oktober 2010 at 10:39

    Det här var en ny upplevelse även för mig. Det är ett av glädjeämnena med Musik & Foto. Man får höra ny musik och återuppleva gammal som man ibland har glömt bort.
    Ha en fin lördag!

     
  4. Lottie

    10 oktober 2010 at 14:14

    En av dom bästa låtarna på White Album. Håller med, Lennon var mer seriös…McCartney lättsammare och trudeluttigare. Gillar mycket Savoy Truffle också, som är Harrisons. Andra favoriter är Helter Skelter, Birthday och Everybody´s got something to hide except me and my monkey! Hahaha…

    En låt jag själv sjöng och spelade mycket (när jag var ung :-)) är Rocky Racooon, visserligen en klar McCartney men väldig lättgenomförbar för en ensam kvinnlig sångare med en akustisk gitarr!

     
    • MarySaintMary

      13 oktober 2010 at 15:56

      White Album är verkligen en salig blandning av precis allting, och det är nästan så man kan önska att de hade rensat ner det till en enkelskiva. Helter Skelter är ju cool, annars är nog Happiness is a Warm Gun favoriten.

      Ja, ibland är det skönt med nedstrippade låtar. Visste inte att du brukade spela/sjunga, var det för publik också?

       

Kommentera

 
