RSS

DN slår ett slag för de stackars heltidsanställda

22 Okt

Jag fattar inte varför jag orkar. Men ändå läser jag DN på internet varje dag för jag tycker ändå de har ganska seriösa nyheter och det är skönt att hänga med lite i vad som händer. Men sedan då och då får man den där käftsmällen, oftast av ekonomiredaktionen, där man påminns om vem tidningen verkligen är skriven för. Och det är inte mig, och det är inte för mina vänner som jobbar inom omsorgen eller vården eller pluggar eller är arbetslösa. I somras var det artikeln om hur jobbig augusti är ekonomiskt efter semestern. Man bara: vilken semester? Du menar de här tre månaderna som jag har jobbat och tjänat pengar tills skolan börjar igen? Nu har de kommit med den fantastiska artikeln Årets jul – en riktig skithelg där de ojar sig över hur synd det är om folk när julafton infaller på en fredag, eftersom man går miste om extra ledighet på juldagen och annandagen. Ja, gud, stackars människor som måste jobba. Jag vill bara skrika, HÅLL KÄFTEN! VET NI HUR JÄVLA MÅNGA DET ÄR SOM MÅSTE JOBBA PÅ JULAFTON FÖR ATT SAMHÄLLET SKA FUNGERA!? Ni har liksom ledigt varenda jävla helg och varenda jävla kväll året om men ändå whinar ni om att ni bara får en tredagarshelg vid jul?! Att beskriva det som ”en skithelg”, när det finns folk som jobbar julafton 16-21, juldagen 9-21, annandag jul 9-21*, det är fan respektlöst, på riktigt.

*Tiderna är de vanliga tider för helgjobb som gäller på min pojkväns jobb inom omsorgen, och säkerligen många andras också. De tar inte hänsyn till om det är jul eller midsommar eller vanlig helg.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 22 oktober 2010 i Allmänt, Politik

 

Etiketter: ,

8 svar till “DN slår ett slag för de stackars heltidsanställda

  1. Pialotta

    22 oktober 2010 at 16:56

    Här håller jag med dig fullständigt. Jag har själv jobbat inom vården och vet vad det vill säga att jobba helger och kvällar.

    Vad det gäller musikofoto så gör du så klart som du vill och håller med dig oxså att det blir litegrann lika som bärinslag ibland. Att jag inte har samma som Rajson är en sak.. det kommer ju fler teman hela tiden och jag tar åt mig all kritik. Jag lägger ner ganska så mycket jobb på bloggarna.. alla mina bloggar, men det är ju för jag tycker det är så himla kul både med musik och foto:)
    Välkommen in när du har lust och tid när du vill:)
    Relax är ett riktigt brett spektra, tycker jag i alla fall.. beror ju på vad man menar med att slappna av till Musik;)
    Ha de gott ..trevlig helg:)

     
    • MarySaintMary

      24 oktober 2010 at 13:06

      Nej, du gör ju din egen grej av det och det är såklart bra. Det var bara det att Rajsons musikfoto passade mig som hand i handske. Jag fortsätter titta in varje vecka!

       
  2. Malin

    22 oktober 2010 at 17:21

    Jag förstår vad du menar, men jag tycker inte att det är så farligt att beskriva hur årets julhelg ser ut för något som faktiskt är en stor del av den svenska befolkningen. Ibland kan man få klaga på det lilla också, utan att det behöver vara respektlöst mot andra.

    Rubriken var kanske lite töntig men innehållet i artikeln tog ju mycket sikte på den samhällsekonomiska biten av det hela, vilket faktiskt är lite intressant.

    Med andra ord tyckte jag inte att det var så mycket att reagera över, men är det en del i ett återkommande mönster som du upptäckt kanske det irriterar mer.

     
    • MarySaintMary

      24 oktober 2010 at 13:09

      Hehe, kan hända att jag överreagerar lite. Jag tycker också absolut att man kan skriva om det, och den samhällsekonomiska aspekten är också intressant. Det jag vänder mig emot är att de tar det för så självklart att det är så för alla, att det känns som att de inte ens tänker tanken att ”nämen just det, det är ju jättemånga som inte har det så”. Bara en liten rad om till exempel hur stor del av den arbetande befolkningen det drabbar hade gjort mycket.

      Och, jo, naturligtvis har det att göra med att det är en del i ett mönster. Det är så många som inte tänker på det alls!

       
  3. Patsy

    22 oktober 2010 at 19:50

    Fan vad bra skrivet! Nog för att jag inte bryr mig så mycket om jag får jobba en jul eller inte då det inte direkt är min favorithögtid men ändå, det ÄR fan respektlöst att hålla på och gnälla över att man inte får vara ledig extra länge. FARLIGT liksom. Herregud.
    Det är såntdär skit jag blir förbannad på typ.

     
  4. kajsalisasblogg

    23 oktober 2010 at 20:31

    Den här historien är faktiskt sann, för några år sedan blev jag uppringd av en av DNs försäljare. skitkul att driva med.
    Förs: Vi har extrapris på prenumeration just nu.
    Jag: Nej jag är inte intresserad.
    Förs:Varför inte?
    Jag : Gillar inte ledarsidan.
    Förs: Men det finns ju mycket annat att läsa
    Jag: Jo det gör det väl, men jag tycker det vore dumt att reta upp dina chefer.
    Förs.: Va??????
    Jag: Jo det är så här att jag jobbar inom vården och tillhör alltså den tärande sektorn. Har på tok för hög lön och får alldeles för höga löneökningar, med hjälp av det där fasansfulla facket. Det slängs ju ut skattemedel på sådana som mig. Vad tror du dina chefer skulle tycka om dom fick reda på att jag dessutom hade råd med lyxen att unna mig en dagstidning. Jag har kollat er ledarsida och dom verkar inte tycka det alls.
    Han lade på och jag fick mig ett gott skratt :D

     
    • MarySaintMary

      24 oktober 2010 at 13:09

      Hahaha! På dom bara!

       

Kommentera

 
