RSS

Vad som hände på vägen till Eskilstuna

28 Okt

Nu känns det att frilansandet är i gång på allvar. Eftersom jag nästan inte kan jobba i Östergötland alls trodde jag inte att det skulle bli så mycket uppdrag men det har blivit nästan lika mycket som innan, dock med skillnaden att det nu kan bli fyra timmars restid för ett tvåtimmarsuppdrag, då jag mest jobbar i Eskilstuna och Örebro. Det gör inte så mycket, jag får ju betalt även för restid och dessutom får jag milersättning, men det finns en del problem med att tillbringa så pass mycket tid i en bil. Dels har jag börjat känna av nacke och axlar (bilsäten är ju så inte gjorda för korta personer, hur man än ställer in dem), men det jobbigaste är ändå när bilen inte går som den ska. Är det inte det ena så är det det andra och när det andra är fixat så kommer naturligtvis det tredje och sticker upp sitt fula huvud. Det tredje var i tisdags följande:

I godan ro kör jag med min (lånade) gps inställd på Eskilstuna. En timme kvar och uppdraget skulle börja om en timme och femton minuter. Tolkkvarten inplanerad för parkering och andra förberedelser, perfekt! Gps:en guidar mig till höger, bort från huvudgatan i Katrineholm. Jag kör upp på en järnvägsbro, och bara: shit vad konstigt det låter?! Vad lustigt, har jag fel växel i eller nåt? Växlar ner, ljudet fortsätter. Bilen känns något ostadig och det är svårt att få upp farten. Och jag fattar ju att det är nåt fel på min bil, och att jag verkligen borde stanna och kolla vad det är, men jag har naturligtvis kört ut på en väg med MITTRÄCKE och ingen marginal på sidorna. Stannar jag så måste alla bilar bakom mig stanna, och det känns inte som ett alternativ. Bilen rullar ju fortfarande, liksom, men det börjar bli läskigt. Jag fattar att jag måste stanna ASAP, men det finns liksom ingenstans! Jag kör i 30-40 och det fortsätter låta skitskumt, känns som att det är hur långt som helst, men till slut hittar jag en ficka att köra in i, ni vet en sån där väg de bygger på högersidan när man inte får göra vänstersväng? Stannar, går ut, och, halleluja, whaddayaknow, PUNKTERING! (Alla andra hade väl fattat vad det var, men jag har faktiskt aldrig varit med om det förut. Har ju inte kört så mycket i mina dagar.)

Så vad gör jag? Sånt här är intressant. Jag följde ju verkligen med mamma och pappa när de bytte mina däck förra veckan för att se hur det gick till, så att jag skulle kunna göra det själv i NÖDFALL. Jag vet exakt hur man byter ett däck, teoretiskt sett. Men när jag väl sitter där, men ett punkterat däck, hur går tankegången? Först ringde jag min chef, vilket jag tycker var väldigt rationellt, och bad henne meddela att jag inte skulle hinna till uppdraget. Sedan ringde jag mina föräldrar, vilket väl var något mindre rationellt. Alltså vad gör man? I såna här situationer vill man ju att någon bara ska gå in och ta över, så man själv slipper. Så pappa tipsade om att jag skulle ringa bärgning. Aha. Smart! (Notera gärna att tanken ”byta däck själv” inte kom för mig.) Så jag ringde 118 118 och sedan började jag ringa runt. Bärgningsfirman tipsade om en däckfirma som tipsade om en annan däckfirma och så vidare. På fjärde försöket fick jag napp. En kille från Däckia kom ut och bytte till mitt reservdäck och jag stod bredvid, kände mig handikappad (jag orkade inte ens lyfta ut reservdäcket ur gropen det låg i i bakluckan) och började kalkylera vad kalaset skulle komma att kosta. Sen åkte vi tillbaka till däckfirman och de typ kollade på mitt gamla däck, skakade på huvudet och satte på ett bättre begagnat. Fick en kopp choklad medan jag väntade och sen när det var klart tackade jag gud och Gunillas Tolkservice för att det var löning dagen innan, och gick bävande fram mot kassan med bankkortet i min darrande hand. Och blev något paff när jag bara behövde betala 600 kronor för service + däck. Kände mig lite smart som var så handikappad, när det var så billigt!

Ja, så nu vet jag, det blir aldrig tillräckligt mycket nödfall för att jag ska byta däck själv. Det kan vara bra att veta om sig själv!

Ps. Jag bröt inte ihop. Började inte gråta. Fick inte psykbryt. Blev typ inte ens stressad! *duktig*

 
4 kommentarer

Publicerat av på 28 oktober 2010 i Allmänt

 

Etiketter:

4 svar till “Vad som hände på vägen till Eskilstuna

  1. Bella

    29 oktober 2010 at 8:08

    Jag hade då fått ett nervsammanbrott, men det är ju så jag funkar. Gråta först och tänka sen. Tur att det fixade sig! :)

     
    • MarySaintMary

      31 oktober 2010 at 23:30

      Ja, men hade nån frågat mig innan hade jag med trott det. Jag har tydligen skärpt till mig!

       
  2. kajsalisasblogg

    30 oktober 2010 at 23:53

    Glöm inte att ladda mobilen innan bara. Det finns punkteringsspray på burk också. Ligger en i bilen men har aldrig behövt testa. Man sätter fast en slang på ventilen på däcket, sen sprutar man in en massa som tätar hålet, om det inte är för stort. Man måste dock köra med det på en gång för att det skall slungas runt i däcket och täta. Man får in så mycket luft att man klarar sig till en mack för att fylla. Kostar en hundring på bensinmacken ungefär. Har också problem med att jag blir stel när jag kör långt. Testa att starta lite tidigare om du hinner och kliv ur bilen för att sträcka ut dig varje timme. Ta med en termos kaffe och avnjut vid vägkanten så har du en anledning att stanna.

     
    • MarySaintMary

      31 oktober 2010 at 23:33

      Låter smart! Men mitt däck var bortom räddning så det hade nog inte hjälpt den här gången. Mobilladdare har jag automatiskt när jag kör med GPS (den sladden passar magiskt nog till min mobil också!). Tack för tipsen, jag tror också det är smart. Dock vill man ju oftast komma fram så fort som möjligt…jag är bekväm av mig, tyvärr.

       

Kommentera

 
