RSS

För övrigt är det väl ungefär samma låtar här som där

13 Nov

MusikOFotoAutomaten utmanar på Cornelis-tema den här veckan med anledning av den nya filmen. Jag tänkte att det här kan man väl göra nåt kul på, så vi kör! (Also, jag är ensam hemma en fredagkväll och försöker sysselsätta mig med nåt kul.)

Som alla säkert vet så stal ju Cornelis friskt av andra artister. Han tolkade ju Bellman och så, det vet vi, men han tolkade även utländska artister, översatte låtarna till svenska och gjorde dem till sina. Exempelvis Brev från kolonien (Hello Muddah, Hello Faddah), Inatt jag drömde (Tonight I had the Strangest Dream), Mördar-Anders (Sam Hall), Incestvisa (Johnny Be Fair), Balladen om Herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind (Monday Morning) och Deirdres Samba (Quem te viu, quem te vê) är alla covers. Mestadels på andra länders folkvisor. Mitt favoritoriginal är nog Sloop John B med Beach Boys (okej, det är inte alls originalet, men det är iallafall låten på originalspråk). Hittade en promotionvideo på den full av 60-talsk meningslös randomhumor. Underbara stämmor!

Jag tänkte också att jag skulle bidra med ett par fina nutida Cornelistolkningar. På skivan Poem, ballader och lite blues – Återbesöket gör bland annat Annika Norlin (Säkert) och Britta Persson fantastiska covers på Generalens Visa respektive Hajar’u de då Jack?. Tyvärr hittar jag inte Annika Norlins version i länkbart skick någonstans (host!LADDA HEM!host), men Britta Perssons hittar ni här om ni har Spotify.

Och så till sist måste även Cornelis-skådespelaren Hans-Erik Dyvik Husby få ett ord med i laget. Kan någon upptäcka Turbonegro genom Cornelis så blir iallafall inte jag ledsen. Här en omogen fanmade video, i all sin jeansgrabbighet, till Back in Denim:

Ps. Alla som kan stava Cornelis efternamn rätt på första försöket (inget googlande!) får en guldstjärna i marginalen!

 
10 kommentarer

Publicerat av på 13 november 2010 i Musik

 

Etiketter: , , , ,

10 svar till “För övrigt är det väl ungefär samma låtar här som där

  1. Monica o Jacob

    13 november 2010 at 18:39

    Yes en helt ny synvinkel hihi, ja min låt är ju också snodd ”If I were a carpenter” i orginal.
    Ha en skön lördagkväll;-)

     
  2. Misswhatsit

    13 november 2010 at 20:07

    Ett bra inlägg till temat med intressant läsning. Han försåg sig men bra låtar blev det ju.:) Jag laddade just ner Hajar´u de då Jack på Spotify.( Britta persons version har jag inte hört förut). Man hittar igen gamla godingar när man lyssnar på inläggen i Musik & Foto och det är ju roligt.
    Ha en bra lördagskväll!

     
  3. Pialotta

    13 november 2010 at 23:55

    Jovisst snodde han många låtar, men han gjorde dessa till sina egna på ett utmärkt sätt:) Men Hönan Agda då.. är den snodd tro? Originellt inlägg:)

     
    • MarySaintMary

      17 november 2010 at 13:26

      Ja, det är verkligen imponerande att kunna göra dem till sina egna på ett sådant sätt. Hönan Agda har jag aldrig hört talas om någon förlaga till, men vem vet? :)

       
  4. Camilla "Lillagul"

    14 november 2010 at 9:55

    Ser att det inte är någon som är aspirant på att få en guldstjärna för Cornelis efternamn rättstavat.
    Inte jag heller :)
    Kuligt inlägg du gjort med bra låtar !
    Min favorit blir Back in denim med Turbonegro

     
    • MarySaintMary

      17 november 2010 at 13:26

      Yes, kul att du gillade Turbonegro-låten, jag älskar den!

       
  5. Patsy

    14 november 2010 at 21:29

    Wreisveijk eller nåt. Vresweijk kanske. Eller så skiter man i det och skriver bara Vresvik, haha.

    Skiter i om folk kan stava till efternamnet, sålänge de inte säger att han heter CORNELIUS så är jag nöjd,haha

     
    • MarySaintMary

      17 november 2010 at 13:27

      JAAAA!!! Psykbryt på det!

       
  6. kajsalisasblogg

    15 november 2010 at 18:19

    Även Evert Taube snodde visst sina låtar och lade på ny text. Fast på den tiden rörde sig inte saker lika fort över jordklotet så han var svårare att avslöja. Jag måste nog som Hank von Helvetefan se den där filmen.
    Gillade din ironiska slutkläm på din förra kommentar, fan vad jag letat. Tydligen verkar bikinitjejer vara en del av Rock and Rollmyten. Jag störs väl inte av det, men visst är det tjatigt.Vad jag försökt hitta är om något tjejband vänt upp och ned på den och gjort en video med killar i tanga eller något sånt, ungefär som The Donnas texter. Tyvärr inte hittat något, dyker det upp något så hör av dig, skulle vara kul att göra ett inlägg på det. Det finns ju mycket Chippendales, men det är inte riktigt samma sak. Det är rockvideos jag jagar.
    Det närmaste jag kom var den här

    Om du kommer ihåg så har dom ju gjort en video med mer naket, men jag gillar dom heltöntiga poseringarna i den här. Men tyvärr, det dom driver med är Backstreet Boys

     
    • MarySaintMary

      17 november 2010 at 13:37

      Ja, tänker på Bellman också, han snodde ju musik ur dåtida operor och sånt.

      Åh, jag minns när den videon kom, jag kände igen precis alla videor de drev med! Dom är lite roliga, Blink. Men när killar ska vara sexiga så är det alltid med den där glimten i ögat och lite oseriöst (även om de lyckas hålla masken hyfsat på flera ställen i just den här videon).

      Det finns ju band med porriga killar i. I Lips Like Morphine-videon med Kill Hannah ligger ju sångaren på marken och tar på sig själv i vissa scener och både Billie Joe och Gerard Way (My Chemical Romance) brukar porra till det lite på scen, smeka sig själva, stöna och sånt. Men det är ju en del av showen (och med glimten i ögat), aldrig _porrigt som dekoration_ som striptease liksom. Och inte heller avklätt.

       

Kommentera

 
