RSS

Dagens mycket väsen för ingenting

23 Nov

Min bil började bete sig jättelustigt när jag körde hem idag, när den bromsade lät den typ KKKRRRRSSSCCCCHHHH och bromspedalen vibrerade jättemycket, typ som att det låg nåt i vägen, att det inte gick att trycka ner den ordentligt. Fast bromsen funkade ju liksom, så jag tänkte att det inte var så farligt. Fast sen tänkte jag att jag ändå måste googla på det, och internet bara: Dina bromsbelägg är utslitna! Du MÅSTE byta dom OMEDELBART och du FÅR ABSOLUT INTE köra med bilen mer! Du kan DÖ! DÖ SÄGER JAG!!!!111

Så jag bara: eh okej? Men jag ska ju köra till Eskilstuna imorgon bitti! Och internet bara: Det får du inte. Ta tåget. Och jag bara: haha, den var bra. Osv osv. Passade också på att ringa till pappa och fråga, det är ju ändå han som har haft bilen de senaste 10 åren. Han tyckte att han skulle komma och kolla, och jag tyckte att han lika gärna kan stanna hemma (han kan liksom inte meka med bilar, det enda han skulle kunna göra var ju typ att komma och konstatera att det var nåt fel, tänkte jag). Så jag lovade att höra av mig, ÅK INTE, jag ringer. 40 minuter senare ringer det naturligtvis på dörren och utanför står min pappa i toppluva och blöta kängor som han klampar in med. Vi går ut och åker en sväng med bilen och han testar att bromsa, ser lite lättad ut och bara: Är det ABS-bromsarna du syftar på eller?

Facepalm på mig själv.

 
9 kommentarer

Publicerat av på 23 november 2010 i Allmänt

 

Etiketter: , , ,

9 svar till “Dagens mycket väsen för ingenting

  1. Miss Universum

    23 november 2010 at 20:59

    hahahaha, vilken skön historia! =)

     
    • MarySaintMary

      24 november 2010 at 16:56

      Ja, det är ju tur att det iallafall blir bra blogginlägg av allt dumt man gör :)

       
  2. Torsken

    23 november 2010 at 23:15

    HAHAHahahaha…du e för söt!

     
    • MarySaintMary

      24 november 2010 at 16:56

      *känner mig blond*

       
  3. Patsy

    24 november 2010 at 1:39

    Jag fattar inte. :(

     
    • MarySaintMary

      24 november 2010 at 17:01

      jag skulle vilja säga TACK för att du förstår mig, men det är ju inte så konstigt att du inte fattar eftersom du inte har körkort. jag ska se om jag har fattat det här nu som folk har förklarat för mig.

      det finns en speciell typ av bromssystem i alla moderna bilar som kallas ABS, som går ut på att bromsarna typ tar stötvis istället för allt på en gång om det är halt ute, det är tydligen bättre (för att undvika sladd, misstänker jag). och då när man trampar pedalen i botten så stöter den upp igen, stötvis…känns skumt, låter skumt men är tydligen jättebra :P

       
  4. caroline

    24 november 2010 at 7:30

    hahahahahahaha

     
  5. kajsalisasblogg

    24 november 2010 at 20:11

    Var med om samma sak och blev livrädd, men tydligen så är det så att när det är halt så går ABS in ( vad fan det nu är ) och håller emot när du bromsar, så du inte bromsar så hårt att hjulen låser sig. Händer det så glider bilen okontrollerat som en kälke på underlaget. Fick den förklaringen, så allt verkar normalt.

     
    • MarySaintMary

      24 november 2010 at 22:06

      Skönt att jag inte är ensam om att reagera på det :)

       

Kommentera

 
