RSS

Köp ett hjärta (och en gullig nalle och ett kort och en bukett rosor)-dagen

14 Feb

14:e februari. En mycket överreklamerad dag för alla utom Efraim (grattis!), och när jag skriver det så slår det mig hur fiffigt uttänkt den här dagen är, endast slagen av skuldkänslor galore-dagarna mors och fars dag. För om man klagar, då är man EGENTLIGEN BARA AVUNDSJUK på alla som är ihop med varann medan man själv är ensam och singel och bitter. Eller, om man faktiskt har ett förhållande, men mot förmodan klagar ändå (som jag till exempel), då är man bara bitter för att man inte har fått en tillräckligt fin present eller inte har en tillräckligt engagerad partner (pojkvän, oftast, för det är ju han som ska göra allt, eller? Tjuvlyssnade på ett par rätt unga tjejer förut på Ica som stod och diskuterade vad de fått av sina pojkvänner idag. Ingen nämnde nåt om vad de hade gett honom).

Det finns mycket jag stör mig på runt den här dagen: Kapitalismen. Köphysterin. Plastigheten. Falskheten. Puttinuttigulligullandet. Popularitetstävlandet. Men en sak i världen är jag inte bitter på, och det är mitt förhållande. (Att jag ens känner att jag behöver skriva det, bara en sån sak.) Fatta att kärlek står över sånt här trams!

En sak till: Jag vaknade imorse och bara: ”Vilken vacker dag!” och sen gick jag runt och var glad för att solen sken och så tänkte jag att jag borde köpa hem tulpaner som kunde matcha min stämning. Så kommer jag till affären och ser alla hjärtan och blommor och gelégodis och kommer på vilken dag det är och bara…nej. Men sen tänkte jag: dom ska fan inte knäcka mig! Vill jag ha tulpaner så ska jag köpa det, även om det råkar vara blomsterhandlarnas superkommersialismdag nummer 1. Och sen kände jag mig som en förrädare.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 14 februari 2011 i Allmänt

 

Etiketter: ,

6 svar till “Köp ett hjärta (och en gullig nalle och ett kort och en bukett rosor)-dagen

  1. Torsken

    15 februari 2011 at 17:13

    Nu så mary…måste jag kommentera det du skrivit! Jag e inte förvånad att det kom ett sånt här inlägg :P och det e inte illa menat!
    Men jag måste faktiskt lite halvt säga emot…idagens samhälle tycker jag att det är toppen att det faktiskt finns en dag som säger ”STOPP, glöm inte dina nära och kära!” för det tycker jag faktiskt att alla hjärtans dag gör! sen är det sjäääälvklart att affärer spär på lite väl mkt (men jag ääälskar det för som dom flesta vet så ääälskar jag hjärtan:P) så det e ju tråkigt när man ska överdriva allt. och hysterin…det e ju ingen tävling..! det e bara en dag då man faktiskt ska ta extra tid för sina älskade :) (sen kan jag tycka att man ska göra det oftare och man måste inte fira på just den 14:e) men det e bra att den finns så man får ett stopp i den hektiska vardagen :P

     
    • MarySaintMary

      15 februari 2011 at 17:41

      Jo, vet att du äskar hjärtan, så det är nog en bra dag för dig att passa på att shoppa :)

      Njae, jag håller inte med, för jag tycker inte att dagen säger ”Stopp, ta det lugnt, bry dig om dina nära och kära”, jag tycker att dagen säger typ: ”Idag MÅSTE du vara jätteromantisk och köpa blommor och choklad och ge din partner en överraskning, annars är du DÅLIG!”. Jag vet inte hur det är för andra, men jag kan ge Benjamin överraskningar vilken dag som helst på året (lol, nu lät det som att jag menade BJ’s, men skit samma). Jag tycker det blir mindre värt om man gör det en viss dag bara för att man ”ska”. Sen har Benjamin precis samma inställning som jag, vilket är skönt.

      Jag tycker också att det är väldigt mycket en kärlekspartnerdag, vilket utestänger många. Dock är det trevligt med alla som tolkar det som att man ska bry sig extra om sina vänner, men det är inte den bilden man får av t ex media. (Så länge det inte blir popularitetstävlingar av högstadierosutdelningstyp, du vet…)

      Sen är jag typ världens minst romantiska människa, så jag förstår inte riktigt varför du blev förvånad över inlägget :)

       
  2. KajsaLisa

    18 februari 2011 at 1:58

    Unna dig tulpanerna med gott samvete, det är ju inte ditt fel att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle. Fast det finns ju gränser, som att köpa en tröja till farsan på Dressman till Fars dag. Ser bara dom där hånflinande modellerna framför mig och hör den hemska musiken i huvudet när jag ser loggan :)

     
    • MarySaintMary

      20 februari 2011 at 14:35

      Ja, vid Dressman går verkligen gränsen. :S

       
  3. sistermy

    19 februari 2011 at 17:30

    jag tycker också att det är sjukt överreklamerat. Hatar det.
    Nu är jag ju singel men det beror ej på detta. ”Konstigt nog” så mår jag bättre nu än när jag hade mitt förhållande…

     
    • MarySaintMary

      20 februari 2011 at 14:35

      Bra att du mår bättre, då har du ju gjort rätt val :)

       

Kommentera

 
