RSS

MarySaintMary kollar på Solsidan

20 Feb

Det här med humor är inte lätt, har jag fått lära mig den hårda vägen. De enda som förstår min humor är typ en handfull personer som är födda på 80-talet och/eller har känt mig i ~10 år. Så jag tänkte att jag skulle försöka kolla upp nåt som folk tycker är roligt, och försöka förstå grejen. Vem vet, jag kanske bara har missat allt roligt? Så jag offrar ikväll 25 minuter av mitt liv för att se på Solsidan.

I dagens avsnitt tycker skaparna av Solsidan att vi ska skratta åt detta:

  • En kvinna som tycker att hon är tjock.
  • Jobbiga människor som är elaka mot varandra, snåla, krävande och skriker på varann.

Och man ba, jo, det var ju kul. Känns nytt, fräscht och roligt. Och visst, det ska vara stereotyper och igenkänningshumor, men ärligt talat, om du känner igen dig i Solsidan så behöver du nog söka hjälp. Livet ska inte vara så! Man ska inte känna igen sig i att känna sig tjock (och att det per definition skulle vara negativt), man ska inte känna igen sig i att folk utnyttjar en eller att inte våga säga ifrån. Och framför allt, skulle jag känna igen mig skulle jag inte skratta, jag skulle gråta. Det finns liksom vettigare saker att oroa sig för än om man råkar köpa en tjejtröja istället för en killtröja (exempel från ett annat avsnitt av samma program).

Sen gillar jag egentligen både Mia Skäringer och Henrik Dorsin, men jag tycker hon spelar alldeles för mycket på sin stereotypa jag-är-kvinna-och-jag-duger-inte-som-jag-är-roll, och han har också haft bättre stunder. Dock: Satfläsk. Världens bästa svärord!

Till slut ett tips på riktig humor: Tankesmedjan i P3! För att knyta ihop säcken så länkar jag Nanna Johanssons krönika om Solsidan som ni kan lyssna på här.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 20 februari 2011 i Allmänt, TV-serier

 

Etiketter:

6 svar till “MarySaintMary kollar på Solsidan

  1. Lottie

    21 februari 2011 at 13:08

    O ja. Härligt med ännu en person som inte tycker Solsidan är särskilt skoj! Tror nu jag har sådär 3-4 facebookvänner på min sida.

    Håller med fullständigt, förstår inte alls vad folk skrattar åt och kan absolut inte känna igen mig. Är folk verkligen sådäääär? Iofs kan det i så fall förklara en del som hänt mig i mitt liv, när det uppstått konflikter och annat, i min närhet, som jag inte alls begripit. ;))

     
    • MarySaintMary

      21 februari 2011 at 18:55

      Ja…vi är väl outsiders helt enkelt.

       
  2. Sistermy

    21 februari 2011 at 15:44

    jag kan tyckas att det är skoj Iblaaand. Har inte tittat på de nya avsnitten dock.
    jag-är-kvinna-attityden är väldigt synd.
    I psykologin finns det en kategori inom försvarsmekanismen har jag för mig, att skämta bort problemen typ.

     
    • MarySaintMary

      21 februari 2011 at 18:56

      Jag har faktiskt hört att första säsongen skulle vara bättre.

       
  3. kajsalisasblogg

    21 februari 2011 at 19:23

    Vad vi skrattar åt, är att den grupp som tagit åt sig mest massmedialt och ekonomiskt är så töntiga. Fast mest skrattade jag åt löpsedeln när en av tanterna i den hemska TVserien Ladies på Östermalm ( såg ett halvt avsnitt trodde jag skulle spy ) Satt i häktet misstänkt för ekonomisk brottslighet. Verkligheten är alltid roligast.

     
    • MarySaintMary

      22 februari 2011 at 15:51

      Jag har knappt ens hört talas om ”Ladies på Östermalm”, men det känns som att det inte gör så mycket :)

      Men tror du verkligen folk i allmänhet ser ett klassperspektiv i Solsidan? De jag känner som gillar det, gillar det pga igenkänningsfaktorn. Att de känner igen sig själv och sina vänner alltså. Tror inte de tänker klass. (Antog att det var det du menade med ”grupp”.)

       

Kommentera

 
