RSS

2010: Årets politiska artist

03 Mar

M.I.A. har ingen större konkurrens om den här platsen (även om det finns en annan jävligt skön politisk video som jag vill försöka få in på listan på något sätt).

Maya Arulpragasam, som hon heter egentligen, släppte alltså skivan |\/| /\ Y /\ förra året. Och även om jag har gillat en del låtar av henne förut (Paper Planes till exempel) så har jag ändå haft lite svårt att ta till mig det hiphopiga i det. Bara beats och ”sång” är liksom inte riktigt min grej. Men senaste skivan (orkar inte skriva namnet igen) är mycket hårdare, mer kaotisk och innehåller en hel del samplade gitarrer vilket faller mig mycket mer i smaken.

Politiskt jobbar M.I.A. för att uppmärksamma förtryckta folks situation, kanske framför allt tamilerna på Sri Lanka, där hon själv kommer ifrån. Videon till Born Free, här nedan, ska tydligen vara en remake av en verklig video, där det istället för rödhåriga barn är tamiler som blir mördade. Den är otäck, men bra, och de som inte har sett den bör göra det, även om man nu inte skulle gilla budskapet så är det allmänbildning. (Obs, banned from Youtube!)

Albumet |\/| /\ Y /\ på Spotify. Favoritspår: Steppin Up, Born Free, Meds and Feds. Och så kommer hon till Peace & Love i sommar!

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 mars 2011 i Musik, Politik

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
