RSS

Färdigtestad.

02 Apr

Idag har jag skrivit högskoleprovet. Det var en…intressant upplevelse. Jag antar att man kan få lite olika bild av spektaklet beroende på vilka man skriver ihop med och var man är, men framför allt av vem man har som provövervakare. Det känns som att övervakaren kan påverka sin lilla grupp en del med ganska enkla medel, typ vara uppmuntrande och småprata lite för att få provskrivarna att slappna av, eller arg och strikt för att skrämma livet ur eleverna.

Vår övervakare kändes bara osäker – en känsla som verkade smitta av sig på hela rummet. Hon var ganska ung, kanske var det första gången hon vaktade och hon hade säkert fått strikta regler upplästa för sig av någon överordnad. Hon presenterade sig inte med namn. Hon log noll gånger under hela dagen. Hon sa inte ett ord mer än vad hon behövde. Allt hon sa var reglerna för provet (speciellt vad vi inte fick göra, dvs typ allting), och med monoton röst upprepade hon exakt samma sak inför varje provdel. ”Var-vänlig-fyll-i-namn-tänk-på-att-alla-svar-ska-vara-nedskrivna-innan-tiden-är-slut-om-ni-gör-x-y-eller-z-måste-jag-anmäla-er-för-fusk.” (Tänk mellanstadieelev i teaterpjäs med inövade repliker.) Och, varje gång hon startade tidtagningen, ett lamt, oengagerat, sömngångaraktigt: ”Lycka till då.”. Åh vad man kände att hon verkligen verkligen menade det.

Hennes beteende satte naturligtvis stämningsnivån i rummet och ingen vågade skrapa med en stol eller klia sig på benet av osäkerhet för vad som skulle hända. Alla utom jag var dessutom säkert gymnasieelever som skrev sitt första prov och var jätteosäkra redan innan på hur allt gick till. Någon frågade om utprovningsdelen* räknades in i poängen (självklart gör den inte det!) och hon bara ”…ehhh…jag vet inte?” Jag själv kände mig också mer och mer osäker på uppgifterna och skrev inte full pott på en enda provdel. Och här kommer poängen i inlägget: Naturligtvis kommer jag aldrig hänvisa till min egen bristande förmåga utan till en stämningsdödande provvakt om mina 110 poäng** inte räcker till ett 2,0***.

* Högskoleprovet består av 5 delar: LÄS (läsförståelse), ENG (engelsk läsförståelse), ORD (ordkunskap), DTK (att kunna tolka tabeller, kartor och diagram) och NOG (matte/logik). Vid varje provtillfälle får man dessutom svara på ytterligare en provdel som används för att se om den passar bra att använda i framtida prov (de kollar typ svårighetsgrad  eller hur luddiga frågorna är).

** Om någon är intresserad fördelade sig mina poäng såhär:

LÄS 18/20 (ungefär som förväntat)
NOG 18/22 (lite bättre än jag brukar)
ENG 18/20 (lite besviken, den brukar vara lättare än svenskan)
ORD 39/40 (missade ”borga för”, vilket känns som att jag borde ha kunnat)
DTK 17/20 (förmodligen slarvfel som jag borde ha kunnat egentligen, blev stressad av tidspressen och all överslagsräkning)

*** Antalet poäng man får på provet överförs till en annan skala där den motsvarar en annan poäng mellan 0,0 och 2,0, som sedan används för att söka till olika utbildningar. Den skalan varierar från år till år, men de senaste åren har gränsen för att få 2,0 legat mellan 109 och 111. Spännande, således! Tabellen kommer om sisådär fyra veckor.

 
1 kommentar

Publicerat av på 02 april 2011 i Allmänt

 

Etiketter: ,

Ett svar till “Färdigtestad.

  1. Patsy

    02 april 2011 at 20:10

    Duktigt!
    Hoppas fyra veckor går snabbt då : )

     

Kommentera

 
