RSS

Hur länge kommer Spotify vara värt att betala för?

19 Apr

Att Spotify ska lägga ner sin gratistjänst och fullt ut ersätta den med handikappade Spotify Open (där man får lyssna på musik max tio timmar i månaden) har orsakat ganska mycket uppmärksamhet. Av min facebookfeed att döma så verkar de flesta tycka att detta är bra, eller iallafall inte så farligt. Debatten är all over internet och vad de flesta som håller med Spotify verkar tycka är att 1) Spotify är inte välgörenhet utan ett företag och de får göra som de vill, samt 2) 99:- i månaden är ju ingenting för obegränsad tillgång till all världens musik!

Att Spotify är ett företag som gör som de vill kan jag ju knappast argumentera emot. Men förut har de velat erbjuda en gratisversion av sina tjänster och det var väldigt bra för alla som inte kunde eller ville betala. Det har varit smidigt för att Spotify har funnits överallt, man har kunnat skicka Spotifylänkar till varenda människa och alla som har velat har kunnat lyssna. Spotify har blivit det dominerande sättet att lyssna på musik i Sverige, och jag anser att det är där deras storhet ligger. Jag tror helt enkelt på att Spotify har tjänat på sin gratisversion. Ska vi gissa att folk kommer börja ladda ner nu igen istället?

Själv betalar jag för Spotify premium och har gjort det ganska länge. Dels för att kunna ha det i mobilen och dels för att jag vill utsätta mig för så lite reklam som möjligt. 99:- har dessutom varit helt överkomligt för mig med tanke på att jag lyssnar så pass mycket som jag gör på Spotify. Men jag måste ändå invända mot det där med ”tillgång till all världens musik” som folk använder som argument. Det är väldigt, väldigt mycket som inte finns på Spotify! Och då har jag ändå ganska mainstreamad musiksmak. I dessa 99:- ingår ingenting av gigantiska band som Beatles, AC/DC, Led Zeppelin och Metallica. Inte heller, för att ta ett exempel på något jag var sugen på häromdagen, någonting av alla kultiga svenska punkband som låg på Birdnest (typ Charta 77). Dessutom saknas stora delar av diskografin hos Joan Jett (hiten I Love Rock’n’roll får du leta förgäves efter, liksom Bad Reputation), De Lyckliga Kompisarna, Dia Psalma, Bikini Kill, John Lennon, Hole, Red Hot Chili Peppers och många andra stora artister. Observera att detta bara är exempel!

Bristen i utbud är inte Spotifys fel, iallafall inte helt och hållet. Dock är det en brist i deras utbud, vems fel det än är. Och vad jag är rädd för är att Spotify ska förlora sin position som något alla har, och därmed kommer fler och fler skivbolag dra in sina artister, det kommer helt enkelt inte vara lika viktigt längre att nå ut genom den kanalen. Tills det händer behåller jag mitt premium. Sen får vi se.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 april 2011 i Musik

 

Etiketter: ,

2 svar till “Hur länge kommer Spotify vara värt att betala för?

  1. Patsy

    19 april 2011 at 11:17

    Jag vet faktiskt inte hur vi ska göra. Liksom vi har ju tre Spotifykonton i familjen som det lyssnas ganska friskt på och 300 spänn i månaden känns inte direkt överkomligt. Dessutom lyssnar jag ju på väldigt mycket som de inte har så MEN som finns på typ Grooveshark så. Äh, vet inte.
    Bryr mig inte så mycket egentligen, men jag kommer nog antagligen inte att köpa nåt premium och gå till andra tjänster, eller ladda ner.

     
    • MarySaintMary

      19 april 2011 at 11:25

      Vi har ju faktiskt varsitt premiumkonto. Onödig utgift kan man tycka men jag vill ha mina playlists! Ni kanske kan betala för ett av dem?

       

Kommentera

 
