RSS

Mood swings

20 Apr

Det blir både upp och ner här eftersom jag bestämt mig för att ta några låtar i taget i utmaningen. Håll till godo!

3. En låt som gör dig glad

Jag har svårt för påtvingad glättighet. Folk säger åt mig ibland att jag måste le mer, vilket alltid får mig att bli sjukt irriterad och då är leendet långt borta (jag kan inte låtsas se glad ut. Det funkar inte för mig). Jag har även svårt för människor som alltid är glada. Antingen är de ju så tröga att de inte fattar att man inte kan vara glad åt allting, eller så döljer de något. Så det mesta som gör mig glad musikmässigt är mer komplexa känslor, riktigt bitterljuva låtar, som Hole-låten jag bloggade häromdagen till exempel. Men det finns en låt som jag tycker är så charmig att det inte gör nåt att den uppmanar mig att le – jag ler ändå.

Smile med Atomic Swing (1993):

Eller lyssna på Spotify.

4. En låt som gör dig ledsen

Det tog lång tid för mig innan jag kunde lyssna på den här låten utan att börja gråta. Jag vet inte riktigt varför jag tycker den är så gripande, men jag har alltid varit rädd för bilolyckor av någon anledning. Jag har aldrig varit med om någon och känner ingen som varit med i någon allvarlig olycka. Kanske för att livet kan gå förlorat så snabbt och oväntat.

Last Kiss med Pearl Jam (1998, ursprungligen av Wayne Cochran 1961) :

Lyssna på Spotify.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 april 2011 i Musik

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Mood swings

  1. kajsalisasblogg

    23 april 2011 at 0:54

    Man blir glad av den, speciellt när man man ser det klippet du lade ut istället för i reklamen för Billyspizza.Glad påsk

     
    • MarySaintMary

      26 april 2011 at 18:34

      Haha! Jag älskade den låten långt innan den reklamen kom, men jag blev påmind om den när den började gå i reklamen.

       

Kommentera

 
