RSS

En inte så najz nyhet

20 Maj

Bara för ett par dagar sedan pratade jag och Benjamin om hur fint det är att Örebro (som vi ska flytta till) har två kvalitetsskivaffärer, Najz Prajz och Banana Moon, när det går så dåligt för skivhandlare i allmänhet. Vi diskuterade varför just dessa hade klarat sig och funderade på faktorer som vinyl, billigt, begagnat (Banana Moon) och dvd-boxar, bra utbud och kunnig personal (Najz Prajz). Idag kom nyheten att Najz Prajz lägger ner för att slippa gå i konkurs. Sorgligt. Dock knappast oväntat. Fånigt namn till trots är detta en riktigt fin skivaffär med brett utbud, små söta lappar med tips på skivorna (av typen ”om du gillar XX borde du gilla det här”), massor av lyssningsstationer och ett par lådor vinyl. På väggarna hänger en massa signerade gitarrer och det var titt som tätt små konserter där. Mysig stämning helt enkelt!

Så ja, jag sörjer nedläggningen. Dock: under de två år jag bodde i Örebro köpte jag kanske två skivor där. Jag har inte längre behov av att köpa min musik på cd. Tråkigt, men så är det och jag tycker Spotify och liknande tjänster är fantastiska. De få skivor jag köper är specialversioner som är snygga i hyllan, vinylskivor som är snygga i hyllan eller cd-skivor med bonus-dvd. Och det måste få vara så. Cd-skivans tid är över, och tyvärr därmed skivaffärernas. Tragiskt men sant.

Jag är dock glad över att ägaren tänker starta ny skivaffär med specialinriktning på blues/country/hårdrock, där finns det tydligen en marknad än. Inte för att jag lär handla där, men för sakens skull. Och jag hoppas att Banana Moon kan överleva i sin lilla nisch.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 20 maj 2011 i Allmänt, Musik

 

Etiketter: , , ,

4 svar till “En inte så najz nyhet

  1. kajsalisasblogg

    20 maj 2011 at 22:58

    Brukar handla på Bengans nere på Stockholm Quality Outlet i Barkarby. Den var jättebra förr, kunde beställa hem udda band som Bowling for Soup och Dope. Nu verkar dom luta mer och mer åt AOR tyvärr. Men jag hittade Avanged Sevenfolds Nightmare för 79:- vilket måste ses som ett fynd. Normalpriset där ligger på 159:- så dom har fortfarande kunder. Men många har ju straffat ut sig genom att försöka spränga 200 kronorsvallen, för en plastsak med lite musik på. Själv tycker jag Spotify blir för anonymt, vill kunna hålla i musiken och läsa omslagen.

     
    • MarySaintMary

      21 maj 2011 at 12:27

      Jag tror att AOR fortfarande säljer, de som lyssnar på sånt är ju ofta medelålders män och den gruppen har det ju ofta gott ställt ekonomiskt. Men jag tycker även hårdrockare verkar ganska hängivna, de vill gärna köpa skivorna för att samla och stödja. Själv tycker jag också om att ha skivan i hyllan, lukta på omslaget osv men i och med att vi har typ 1500 skivor här hemma så känns det lite som att…det räcker. Det blir för mycket att samla på sig och det är bara krångligt att försöka leta fram rätt skiva när de finns så tillgängliga i datorn.

       
  2. Hansen

    23 maj 2011 at 19:52

    Bowling For Soup udda? pffs, fniss och LOL

     
    • MarySaintMary

      23 maj 2011 at 20:30

      Beror väl på hur pass insatt man är.

       

Kommentera

 
