RSS

Högstadiepoeterna

31 Maj

12. En låt av ett band du hatar

Jag hatar Kent. De är så jävla hypade, pseudosvåra och miserabla. Alltså, jag blir deprimerad på riktigt när jag måste lyssna på Kent. Förstår inte alls grejen med alla deras låtar i moll, med trummor som låter som en trummaskin och gnällig sång. En annan sak som stör mig är att alla älskar dem, och tycker att deras texter, som känns lika random som bob hunds, är poetiska och djupa. (Tips: bara för att det är obegripligt betyder det inte att det är djupt.) Ännu en jobbig grej med dem är att jag får dem på hjärnan varje gång jag är i Eskilstuna (vilket jag är rätt ofta med jobbet). Benjamin har dessutom tvingat med mig på två konserter med dem, vilket inte gjort saken bättre (obs, festivalspelningar, annars hade jag aldrig gått).

Med detta sagt, hur mycket jag än stör mig på dem, så har de gjort några låtar som är helt jävla fantastiska. Jag kan räkna låtarna jag gillar med Kent på båda händernas fingrar, och jag avskyr verkligen deras övriga repertoar. Dock:

Socker. Mannen i den vita hatten (16 år senare). Elite. Frank. 747. Blåjeans. Columbus. Järnspöken. Och den här:

Det finns folk som hävdar att jag smyggillar Kent, egentligen. Det får stå för dem.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 31 maj 2011 i Musik

 

Etiketter: ,

8 svar till “Högstadiepoeterna

  1. Hansen

    31 maj 2011 at 20:03

    keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeent <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
    Dock stämmer dina favoriter med mina. Undantag: Järnspöken.
    Lam låtjävel som är så stillsam så man bara gråter av tanken på den.

    Sen är En Plats I Solen-skivan ett måste på sommaren, den är sommrig!
    Sen är Röd en måste på vintern, den är vintrig.
    Sen är Vapen & Ammunition ett måste på sommaren, den är sommrig!
    Sen är Du & Jag Döden en av Sveriges bästa skivor!

     
    • MarySaintMary

      31 maj 2011 at 20:17

      En plats i solen och röd är helt klart de sämsta skivorna med Kent, har ingenting till övers för dem. Vapen & Ammunition är rätt ok.

       
  2. kajsalisasblogg

    31 maj 2011 at 22:25

    Åkte bil med några kompisar en semester. Den enda Cd vi kunde enas om i bilen var Vapen och ammunition, sen tröttnade jag ordentligt på kompromissmusiken.

     
    • MarySaintMary

      01 juni 2011 at 17:38

      Hoppas det var en kort semester!

       
  3. Hansen

    01 juni 2011 at 16:53

    Mary, you’re just boring…
    Haters gonna hate… That’s it!

     
    • MarySaintMary

      01 juni 2011 at 17:38

      They see me hating’ – they hatin’…

       
  4. Hannah

    05 juni 2011 at 20:14

    Åhåå! jag som trodde jag var ensam med den här åkomman: att hata Kent och alla Kentfans (på grund av prententionerna, inget personligt), och ändå ha ett par låtar som man bara inte kan komma ifrån att de gör något med en. Min sån är just ”Ingen kommer att tro dig”, kanske främst för att vi spelade den tusen gånger på mitt livs första Roskildefestival och det inte var förens på vägen hem som jag fattade att det var en Kent-låt. ^^

     
    • MarySaintMary

      08 juni 2011 at 8:21

      Hej Hanna, kul att du tittade in! Ja, visst är det jobbigt när man vill hata de pretentiösa jävlarna och så börjar man motvilligt älska nåt de har gjort. Men jag tycker inte den här låten är speciellt karaktäristisk för Kent.

       

Kommentera

 
