RSS

En jämförelse runt CI

01 Jun

Tänkte ut en liten jämförelse angående CI-debatten*, som blossade upp nu igen på DN i samband med en artikel om Lena Adelsohn-Liljeroth. Hon är hörselskadad och har nu opererats med en ny CI-teknik där man kan behålla den hörsel man redan har. Debatten handlar ju dock sällan om vuxnas operationer, där är väl de flesta eniga om att det är positivt, utan om att CI-operera nyfödda döva barn. Det kan ju låta ganska självklart för hörande att vilja operera sina barn om det skulle hända att de föddes döva, men jag tänkte försöka illustrera hur de döva som är emot CI-operationer på småbarn förmodligen resonerar.

(*CI=Cochleaimplantat, ett hörselhjälpmedel som kan opereras in i huvudet på en hörselskadad eller döv person och ger personen ”konstgjord hörsel”. Mycket kontroversiellt och omdebatterat i dövvärlden.)

Tänk dig att du bor i en värld där all kommunikation sker via telepati. Något talspråk är inte aktuellt – det är överflödigt – och visst kan folk göra ljud, t ex skrika för att varna någon, men inte forma eller uppfatta ord. Dock finns det ett fåtal personer som föds utan telepatisk förmåga, och vissa tappar förmågan senare i livet på grund av hjärnskador eller liknande. Du är en av dem som är född som icke-telepat.

Under århundradenas lopp har icke-telepaterna naturligtvis utvecklat ett talspråk för att kunna kommunicera med varandra. Era barn, föräldrar och anhöriga lär sig också detta språk i varierande grad, och det finns tolkar som både kan telepati och talspråk, för att underlätta vardagen för icke-telepaterna. Men för de allra flesta människor är talspråket obegripligt, det låter väl ganska fint när de pratar, tycker telepaterna, men det är omöjligt att få någon slags mening i det.

Ni icke-telepater är som folk är mest, nämligen ganska olika. Vissa är nöjda med sin situation, vissa önskar att de kunde telepatera, och vissa blir upprörda när telepaterna kallar dem ”handikappade”. Ni är ju inte alls handikappade, ni har bara ett annat språk, och bara telepaterna orkade lära sig talspråket skulle alla kommunikationsproblem vara ur världen! Dessutom är ni stolta över ert talspråk, över gemenskapen som ni fått eftersom ni gått i skolor för icke-telepater och där lärt känna en massa personer som delar ert språk och ert sätt att vara, och över er kultur med sånger. Sånger som är så vackert, och som telepaterna helt har missat skönheten i, fast de skulle kunna förstå det bara de gick in för det.

Men nu har forskarna hittat en ny teknik som gör att barn som föds icke-telepatiska kan opereras så de får en viss, grov, telepatisk förmåga. Telepater som får icke-telepatiska barn genomför denna operation i stor utsträckning, och färre och färre barn växer upp som kan dela icke-telepaternas gemenskap. Nu ser du hur er kultur med talspråk sakta men säkert glöms bort (få föräldrar förstår vitsen med att lära sig själva och sina barn talspråket efter att operationen är gjord). Hur skulle du reagera om du fick ett barn som också var icke-telepatiskt? Skulle du med alla medel försöka göra barnet telepatiskt? Eller skulle du vilja ge ditt barn den kultur du själv vuxit upp i?

Kanske väljer du efter noggrant övervägande att operera ditt barn, kanske inte. Men kan du säga att du tycker att något av alternativen är självklart?

 
10 kommentarer

Publicerat av på 01 juni 2011 i Allmänt, Teckenspråk

 

Etiketter: ,

10 svar till “En jämförelse runt CI

  1. Anna

    01 juni 2011 at 18:16

    Gillar skarpt din jämförelse! Kanske kan det få någon som saknar kunskap om CI och dövvärlden att tänka om :)

     
    • MarySaintMary

      01 juni 2011 at 18:27

      Tackar! Tanken var att få upp en annan förståelse för frågan. Jag förespråkar inte någon av sidorna egentligen.

       
  2. Anna

    02 juni 2011 at 9:13

    Tyckte det var så bra, att jag inte kunde låta bli att länka till ditt inlägg från min blogg :)

     
  3. lucille

    02 juni 2011 at 15:37

    jag tror jag kräks, jag testade att vara med en hörselskadad människa men han hörde inte vad jag sa. med ett implantat skulle det bli som att vara med en reserdelsmänniska. inte äkta vara helt enkelt.
    jag testade en kvinna en gång men hon hade ingen kuk och inte heller var där någon stake i henne heller.
    jag testade en transvestit en gång, man han hade inget stånd eftersom han tog kvinnliga hormoner
    jag ´testade en helvetes ängel en gång då var där skrivit något på väggen sex sex sex. the number of the beast

     
    • MarySaintMary

      02 juni 2011 at 16:20

      Det verkar som du har haft otur! :P

       
  4. Pelle

    04 juni 2011 at 17:50

    Hejsan. Opererades för snart två år sedan för att kunna telepatera med hjälp av den vanligaste tekniska lösning. Tidigare har jag använt analoga förstärkare, men det är helt olika lösningarna går inte att jämföra. Ni talade som som utrycker er: Se hur det gick på 60-talet! Ni vet inte var ni talar om.. Jag har nu nästan 100% telepatisk förmåga om avståndet är under 5 meter och oftast är det ömsesidiga telepaterandet avståden kortare än så, och normala telepateriande individer får in så mycket ”brus” ändå. Det slipper jag. Visserligen är apparaturen känslig för regn, men det men de talande kan ju inte kommunicera i alla lägen heller, i mörker måste de beröra varandra. Sedan tycker jag att de lyfter fram sitt talspråk hela tiden så jag blir lite less. Jag tror att på sikt kommer talets ordförråd och fonetiska kvalité att förändras men det kommer att finnas kvar. Detta är tragiskt, precis som andra minoritetsspråk eller kulturer som förändras över tid. Kanske är jag en egoiskt, men jag tänker skaffa glasögon för texten är ju så liten på denna blogg och den är svårt att skriva på… tur att jag kan zooma upp skärmen tillsvidare. Jag förstår inte varför de talande inte ser den telepatiska förbättrande operation som en pacemaker eller insulinpump eller en glasögon. Där är berikande med telepaterande människor i och med att de är så många, de talande verkar vara bekanta med andra talande….
    Hade de inte handlat om språk som är en viktigt kulturell och identitets pryl i människor utan blodsocker eller oregelbunden hjärtrytm skulle säkerligen denna fråga vara lika infekterad.
    Pelle

     
    • MarySaintMary

      08 juni 2011 at 8:17

      Hej Pelle! Ditt inlägg blir lite rörigt när du fortsätter på min parallell men jag ska försöka svara ändå.

      Att du har personliga positiva erfarenheter av CI (?) eller vilken metod du nu har använt vill ingen ta ifrån dig hoppas jag, iallafall inte jag. Jag har träffat många som är glada över sitt CI.

      Sedan skriver du: ”Hade de inte handlat om språk som är en viktigt kulturell och identitets pryl i människor utan blodsocker eller oregelbunden hjärtrytm skulle säkerligen denna fråga vara lika infekterad.”, och det var ungefär den poängen jag försökte få fram i mitt inlägg: för döva handlar det inte om att ”bli botad” utan om kultur, språk, identitet.

      Jag får lite känslan av att du vill argumentera emot mig, men än så länge tycker vi lika?

       
  5. Pelle

    09 juni 2011 at 22:42

    Hej Mary

    Ärligt talat vet jag inte vad jag arguntera emot, jag konstaterar bara att är förvånda hur bra CI fungerar i mitt fall. Det skulle varit väldigt intressant att ta en fika och snacka musik, du verkar ha koll. Har lagt ner några hundra i månaden sedan jag blev Ci-användare och just nu lyssnar in ”Cut/Copy Zonoscope. Är närmare 60 än 50 så de sista musiken jag köpte innan var nog AC/DC för 25 år sedan och det är en hel del att ta igen :-0

    En fråga: bortsett från omslag, A/B sida och den fysiskta känslan att lägga en platta på tallriken. Hör Du någon skillnad på LP och en digitalskiva?

    Undrar Pelle

     
    • MarySaintMary

      10 juni 2011 at 8:37

      Det måste vara fantastiskt att kunna lyssna på musik igen efter så lång tid!

      Skillnaden mellan analog & digital musik ska ju vara att den digitala är mer komprimerad, så att finare nyanser skulle gå bort, och att vinyl kan ha större skillnad mellan de starkaste & svagaste partierna. Men jag kan inte ärligt säga att jag direkt hör någon skillnad. Visst, en platta låter inte exakt likadant i vinylspelaren som i CD-spelaren, men jag tror mer det har med equalizeriställningar att göra, plus att min vinylspelare går ca 4 % för snabbt så det blir lite pitchat i den. Men det finns ju de som säger att de hör skillnaden.

       
  6. smulla

    24 juli 2011 at 16:22

    Hej
    Du kan surfa in min bloggsida…http://smulla.blogg.se

     

Kommentera

 
