RSS

Solens ljus, lundens sus, vågens sorl bland viden osv.

02 Jun

13. En låt som är ett guilty pleasure

Jag snubblade över det här klippet när jag satt och letade efter psalmer som en förberedelse till ett tolkuppdrag. En vänlig grönskas rika dräkt är helt klart min favoritpsalm, och redan här börjar det ju bli pinsamt. Ha en favoritpsalm liksom. Men jag tycker den är så vacker, speciellt när typ musikgymnasiet sjunger den fyrstämmigt, och den beskriver verkligen den svenska försommaren även om texten är väldigt uppstyltad. Dessutom dyker inte Gud upp förrän i tredje versen, och då kan man ju sluta efter andra om man som ateist inte vill pyssla med lovsång.

Dock kan man ju verkligen tycka att det här klippet borde blivit för mycket för mig, psalm, kyrka, ett stort gäng överklassmänniskor och ett kungligt bröllop. Minns nu att jag är ateist och emot monarkin. Jag har inget till övers för kungahuset över huvud taget, förstår inte varför vissa människor ska vara mer värda än andra. Dessutom är det ett bröllop, denna manifestation av hetero- och tvåsamhetsnormen, vilka jag båda är skarp kritiker till. Hur reagerade jag då när jag såg detta?

Jag grät. Och det var inte av frustration. Så himla fint, I can’t even fldjsldkfjlsdkfjsaldkfj

 
5 kommentarer

Publicerat av på 02 juni 2011 i Musik

 

Etiketter: , , , ,

5 svar till “Solens ljus, lundens sus, vågens sorl bland viden osv.

  1. Hansen

    03 juni 2011 at 16:42

    Lyssnade på All My Firends Are Dead, såg klippet, det var fint, återgick till Turbo. Det var bäst.

     
    • MarySaintMary

      03 juni 2011 at 16:59

      WHERE ARE YOUR FRIENDS!?!!

       
  2. Hansen

    03 juni 2011 at 19:49

    Jag vet var men histiroen är för lång för att berättas.

     
  3. kajsalisasblogg

    06 juni 2011 at 0:05

    Lägger in min favvo, originalet som syns i bakgrunden vägrar jag länka till, men är nog lätt att hitta om man vill jämföra. Frågan är om detta räknas som parodi eller avrättning.

     
    • MarySaintMary

      08 juni 2011 at 8:33

      Jag hade faktiskt inte hört originalet…fördelen med att sällan lyssna på radion! Letade reda på den på Youtube, men orkade inte kolla på videoskrället när hon bara skulle hålla på och åma och porra sig så mycket. Fast jag tyckte ändå BFS behöll en del av känslan i den, det lät lite modern rap-metal, eller vad man ska säga. Hade förväntat mig mer punkrock-cover, så så farligt taskiga tyckte jag inte de var.

       

Kommentera

 
