RSS

Sa jag att boken innehåller ett band utan trummis?

09 Jun

Jag har precis börjat läsa Nick & Norahs oändliga låtlista och jag är typ såhär:

AMAGADAMAGADAMAGADTOTALFUCKINGAWESOMENESS!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har läst en bok av David Levithan tidigare, Ibland bara måste man, och den var fantastisk. Jag minns inte varför, för det är länge sen, men det har liksom satt sig i minnet hur sjukt bra den var. Och nu tänkte jag att jag äntligen skulle ta mig för att läsa den här boken, som han har skrivit ihop med Rachel Cohn. Och jag har liksom läst typ 60 sidor och jag är redan ledsen för att boken snart kommer att ta slut. På dessa ~60 sidor har författarna hunnit referera till Green Day, Straight Edge, Dirty Dancing, Sound of Music, queercore (vet inte ens vad det är men det låter spännande), bandmedlem (kille) med söt emopojkvän, tjejer som går igång på killar som hånglar med varann, The Cure, föraktet man känner för posers som köper Ramoneströjor på H&M, och typ 100 andra grejer som jag kan relatera till. Plus ett fiktivt band vid namn Are You Randy? som jag lätt skulle döpa ett band till. LÄTT.

Och. This -> Redan på första sidan talar Nick om att han är straight. Han TALAR OM att han är straight. Det är inte underförstått att alla är straighta tills motsatsen bevisas, utan han måste BERÄTTA att han är det. Typ som alla andra rollfigurer måste berätta att de är gay. Älskart. Älskar överhuvudtaget hur Levithans böcker ser på homo/bi/transsexualitet som någonting fullständigt självklart.

Läs dom. Läs dom NU! Det är ungdomsböcker, du läser dem på en kvart, kom igen!

 
1 kommentar

Publicerat av på 09 juni 2011 i Läsning, Musik

 

Etiketter: , , ,

Ett svar till “Sa jag att boken innehåller ett band utan trummis?

Kommentera

 
