RSS

The Rules of Unfriending

30 Jun

Jag har hört några små anekdoter om facebookvett- och etikett på sistone och börjat fundera på om jag är helt stekt inte bara socialt och privat utan även på nätet. Jag tar nämligen bort folk från Facebook – personer som jag aldrig pratar med och aldrig kommer träffa igen, eller så. Folk som jag helt enkelt inte har någon nytta eller något nöje av att ha kvar som facebookvänner. Men tydligen är det något slags dödssynd i vissa kretsar och det kan tydligen ses som både barnsligt och elakt att ta bort någon man inte längre pratar med.

Mina regler är ungefär såhär, när det gäller personer jag har på Facebook men ändå aldrig skriver till:

Behåller:

* Personer jag träffar ofta IRL.
* Personer jag sällan träffar men som är vänner med min pojkvän eller annan nära vän.
* Släkt.
* Gamla klasskompisar som jag verkligen gillade men inte har kontakt med.
* Folk jag kan stöta på på jobbet.
* Utvecklingsstörda som jag har jobbat med.
* Folk som jag tror jag kan ha nytta av att ha kontakter med.
* Folk jag inte tycker om, men vill spionera på.

Folk i ovanstående kategori som jag tycker är allmänt störiga döljer jag istället för att unfrienda.

Unfriendar:

* Gamla random klasskompisar.
* Kompisars ex.
* Personer jag slutat vara vän med av någon explicit anledning.

Vänta & se (väntar någon månad och ser om de skriver nåt kul, om inte, unfrienda):

* Personer jag träffat på en fest en gång och lagt till på fyllan.
* Random personer som har lagt till mig.
* Hotellet-ragg.

Tar ni bort folk? Är jag taskig?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 juni 2011 i Allmänt

 

Etiketter: ,

2 svar till “The Rules of Unfriending

  1. Elisabeth

    01 juli 2011 at 9:58

    Nej, jag tar bort folk också :D

    för några månader sen hade jga ju min mass-deletening och tog bort 40+ pers som jag gått i skolan med, för jag hatar dem :)

     
    • MarySaintMary

      01 juli 2011 at 14:03

      Låter som en väldigt bra anledning!

       

Kommentera

 
