RSS

40 000 000 000 000 bröllop och en framtida begravning

15 Aug

Jag bloggar väl några till låtar från dendärutmaningen, så det blir klart nån jävla gång.

23. En låt du vill ha på ditt bröllop

Jag har inte tänkt att gifta mig. Det har varit någon slags bröllopsyra nu i år, folk gifter sig till höger och vänster, vänner och twitterkändisar och feminister, och jag har läst flera blogginlägg på sistone om att man visst kan vara feminist och gifta sig ändå. Ja, självklart, alla får göra precis som de vill med den saken och det skulle vara skitfånigt att anklaga någon som gifter sig för att inte vara äkta feminist (patriarkal inrättning osv). Men samtidigt tycker jag att det är märkligt att det är så många som gör det, och jag kan fortfarande känna att det är ett litet ställningstagande i sig att inte gifta sig. För det är faktiskt inte så fritt som man tror. Mina föräldrar lever fortfarande tillsammans efter ~30 år och de har aldrig varit vare sig gifta eller förlovade, och jag lovar att jag har fått ett ANTAL kommentarer om det under mitt liv. Inte negativa kommentarer, men förvånade och chockade. Och nu när jag och Benjamin varit ihop i snart 10 år så börjar folk fråga och undra. Som att vi skulle älska varann mindre för att vi inte är gifta, eller att vi är ett oseriöst par som inte ens har förlovat oss. För mig är ett alltihop bara ett juridiskt förbund och en dyr fest, och jag förstår att det finns folk som kan vilja ha det, men jag känner inget som helst behov att ingå äktenskap. Jag vet var jag har Benjamin ändå.

Så det blir ingen låt från mitt framtida bröllop, istället kan  ni lyssna på den här låten som jag och Randy spelade och ledde allsång till på Patsys och Henriks bröllopsfest i lördags:

24. En låt du vill ha på din begravning

Det här är ju också intressant, för musiken på ens begravning finns ju knappast där för ens egen skull, utan för att trösta andra. Men om jag själv skulle kunna se på min egen begravning in the afterlife (som jag visserligen inte tror på, men man kan ju aldrig veta) så skulle det vara fint med nåt från The Black Parade, till exempel den här:

I see you lying next to me
With words I thought I’d never speak
Awake and unafraid
Asleep or dead

I am not afraid to keep on living
I am not afraid to walk this world alone
Honey if you stay you’ll be forgiven
Nothing you can say could stop me going home 

Sådär, depressiva texter om döden i kursivstil, nu är den här bloggen officiellt en emoblogg. XxX på er.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 15 augusti 2011 i Musik

 

Etiketter: , , , , ,

4 svar till “40 000 000 000 000 bröllop och en framtida begravning

  1. kajsalisasblogg

    19 augusti 2011 at 2:40

    Oj, jag bara älskar den filmen. Kolla även Bröllopsfotografen om du inte sett den. När det gäller begravningen så föredrar jag nog Black Paradelåten. Begravde ju min gamla blogg med den. Sen var det bröllopslåt.
    Hmmm ….. eftersom jag nu helt snöat in på mina Wednesday 13 CD så får det bli den här, från Fang Bang ( hans bästa CD men dom andra är bra dom med )
    Låten innehåller ju själva löftet, kanske inte i altargången, men man skall väl ha party efteråt , som låttiteln säger.

     
    • MarySaintMary

      29 augusti 2011 at 23:42

      Smala Sussie är underbar! Hade höga förväntningar på Bröllopsfotografen och blev lite besviken tyvärr.

      Som sagt så funkar hela TBP till begravning, Welcome to the Black Parade, Sleep, Famous Last Words, eller om man vill skoja till det lite: Blood, eller Dead!

       
  2. Emmas Bokhylla

    30 augusti 2011 at 14:56

    Hmmm, jag vill ha Mattiskoren och Ronja Rovardotter pa bade mitt brollop och min begravning. Tror att det skulle satta ratt stamning! ;-)

     
    • MarySaintMary

      30 augusti 2011 at 15:26

      JA! Åh gud, jag ÄLSKAR de körerna!

       

Kommentera

 
