RSS

Facebook är inte din vän

26 Sep

Ni vet alla de här nya grejerna som händer på Facebook, att man ser vad alla ens vänner kommenterar osv? (Snart ska det också komma någon ny funktion också som gör att folk ser om man tagit bort dem som vän.) Och folk typ ZOMG integritetskränkande! Och så svämmar feeden över av kedjebrev av typen ”snälla gör så här så du inte ser när jag kommenterar på mina vänners statusar”. Men alltså, folk. Kom igen. Trodde ni att Facebook var ett ställe där man för privata konversationer med sina vänner? Newsflash: det har aldrig varit hemligt vad ni skriver till era vänner. Det är bara att gå in och kolla. Den enda skillnaden är att nu kommer det upp på första sidan hos folk, och själv tycker jag bara det är bra. För det fungerar som en påminnelse om att ingenting man skriver på Facebook är privat. Vill man prata förtroligt med någon finns faktiskt funktionen mail i Facebook, även om jag hellre skulle rekommendera telefon eller liknande.

Och visst, jag tycker också det är lite jobbigt att folk nu kan se om jag tar bort dem, för jag är en sån person som rensar min vänlista med jämna mellanrum. Men det är ju liksom inte så att Facebook har ett samhällsansvar. Facebook vill hålla koll på oss helt enkelt, och nu vill de även att vi ska ha stenkoll på varandra. Det är bra att bli påmind om det ibland. Så slipper man göra bort sig som till exempel nu senast SD:s politiska samordnare, som skällde ut William Petzäll för att han lämnat partiet med orden ”Sveket är totalt. Hoppas du är nöjd ditt kräk”. På Facebook.

Facepalm.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 26 september 2011 i Allmänt

 

Etiketter: ,

2 svar till “Facebook är inte din vän

  1. Lottie

    28 september 2011 at 21:12

    Helt rätt! Skönt skrivet! :)

     
    • MarySaintMary

      29 september 2011 at 16:58

      Tack!

       

Kommentera

 
