RSS

A proletarian hop that just won’t stop

09 Nov

28. En låt som får dig att känna dig skyldig

Jag har ju alltid vetat att de funnits och sådär, men jag har ganska nyligen faktiskt börjat lyssna på Randy och upptäckt att jag gillar dem. De känns som ett typiskt sånt band man lyssnar på som idealistisk tonåring, när man är medlem i Ungdom mot rasism och Ung vänster, har Che Guevara-tröja och palestinaschal, slutar äta kött, skriver uppsatser om Charta 77 och spanska inbördeskriget och går ut och demonstrerar mot olika saker minst en gång i månaden, mot rasism, mot skolnedläggningar, mot krig, mot sverigedemokraterna, osv.

Och jag gjorde ju en hel del av det där, fast engagemanget falnade något med åldern. Sedan när jag blev äldre försökte jag engagera mig partipolitiskt i kommunen, och det var nog där kampglöden slocknade helt. Budgetförhandlingar? Check. Medborgarförslag om vägbelysning? You got it! Diskussion om priset för ett bad i nya simhallen? Jajamän. Men revolution, samhällsförändring eller över huvud taget blocköverskridande frågor – not so much. Så jag la ner och hoppade av.

Och nu lyssnar jag på Randy och känner mig lite skyldig och får dåligt samvete när jag hör deras kamplåtar. Occupy, nån?

It’s a war between the classes
The privileged few against the masses
Spanish anarchists said ”No pasaran!”
I say we stick to that until the war is won 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 09 november 2011 i Musik, Politik

 

Etiketter: ,

2 svar till “A proletarian hop that just won’t stop

  1. kajsalisasblogg

    11 november 2011 at 1:27

    När man hör om Occupy Wallstreet den arabiska våren och annat känns det som det äntligen börjar hända lite igen. Det har varit ego alldeles för länge nu. Vi får hoppas dom etablerade tråkpolitikerna kan ta till sig dom nya strömningarna.

     
    • MarySaintMary

      11 november 2011 at 12:39

      Ja, verkligen! Jag skulle vilja göra något själv också.

       

Kommentera

 
