RSS

Inte en till pryl

15 Nov

Matkassen har blivit utsedd till årets julklapp, vilket jag tycker är bra! Dock är jag inget stort fan av färdiga matkassar egentligen. De är dyra, de är sällan vegetariska, de ger stor vinst åt företagen (självklart) medan arbetarna jobbar för under minimilön och jag har visserligen inte testat, men jag kan tänka mig att de dödar kreativiteten i köket en aning. Sedan kan jag absolut förstå att många inte har tid med kreativ matlagning och för dem är det här konceptet förmodligen jätteskönt.

Men anledningen till att jag tycker att det är ett bra val av årets julklapp är att det faktiskt är något vettigt som alla behöver och inte ännu en dyr, eventuellt onödig, pryl. Tidigare har årets julklapp varit saker som platt-tv, cd-spelare, videokamera, mobiltelefon osv, svindyra saker som jag alltid har funderat på vem som har råd att ge bort i julklapp. Sådant är för mig saker man köper till sig själv, kanske tillsammans med en partner, efter att ha sparat ett bra tag för att ha råd. Inte nåt man slår in och ger bort till någon annan som en chokladask, en bok eller en skiva. När det handlar om sådana summor, en platt-tv kostar ju flera tusen, tycker jag man ska ha lite mer respekt för pengarna.

Men matkasse tycker jag är skitbra! Helst skulle jag bara ge bort förbrukningsvaror eller sådant man gjort själv. Dels för att minska på köphetsen som jag tycker gått alldeles överstyr, dels för att spara pengar, dels för att inte bygga upp prylhögar som man inte behöver. Jag gillar själv prylar, och har alltid gjort, men jag fick någon slags aha-upplevelse när vi flyttade i höstas och insåg hur mycket vi har samlat på oss. Vi behöver inte allt det här!

Mat däremot, behöver alla.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 november 2011 i Allmänt, Mat

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
