RSS

MarySaintMary 6 år tipsar om musik

17 Nov

29. En låt från din barndom

När jag var liten lyssnade jag mycket på Beatles och sånt där, men det är ju roligare med nåt tidstypiskt. Tyvärr (?) var ju inte mina föräldrar speciellt drivande när det gällde kolla på Melodifestivalen, lyssna på populärradio osv så jag har inte jättemånga minnen av musiken som var populär runt 1990 sådär. Men det finns tre låtar som var så populära att jag på något sätt lyckades höra dem trots min isolering ute på landet i radioskuggan. Tre låtar som mitt 6-åriga jag verkligen älskade, och gick runt och sjöng med påhittad engelsk text, nämligen What’s the colour of love? (Lili & Susie), Fångad av en stormvind (Carola) samt den låt jag har valt för inlägget, Jimmy Dean med Troll. (Nu när jag gör min lilla research visar det sig att Trolls och Lili & Susies låtar har samma upphovsmän, Alexander Bard, bland andra.)

Ja, nu kan ni göra det här på två sätt. Antingen lyssnar ni på låten, jävligt hittig, jag är i och för sig lite allergisk mot 80-talssound men refrängen är ju genial, ingen 6-åring kan undgå att älska den och ingen annan kan undgå att hata den eftersom man får den på hjärnan på en gång. 1989 års Manboy, typ.

Eller så kan ni välja att titta på videon, och drabbas av samma känsla man får när man ser The Star Wars Holiday Special. Först kommer frågorna: Vad i helvete? Vem tyckte detta var en bra idé? Varför protesterade ingen? Sedan kommer den diffusa obehagskänslan. Alltså, inte ens 80-talet är en godtagbar ursäkt för den här videon! Men låten…!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 november 2011 i Musik

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
