RSS

Man vet ju hur killar är, höhö

06 Jan

Jag tänkte utveckla det jag skrev om respektlöshet i förhållanden i förra inlägget. Man kan ju vara respektlös på många sätt, men det som provocerar mig galet mycket är när folk skyller alla sin partners negativa sidor på kön. Och sen får de en massa likeningar på sin status och folk bara ”Ja, eller hur! Typiskt män!” (Jag ser faktiskt oftare negativa saker om män skrivna av kvinnor, jag vet inte om det beror på att jag har fler kvinnor på min Facebook eller om det är en generell grej, men det är lika illa varifrån det än kommer.)

Men seriöst, du som utgår ifrån att killar (tar det exemplet nu) inte kan städa, diska eller laga mat och bygger det påståendet på att din man aldrig gör det: hur tror du någonsin att din man ska börja visa intresse för att diska när du hela tiden påpekar att han inte kan? Dessutom ger du honom en ursäkt, hans kön, som gör att han kan fortsätta slippa. Och, framför allt, varför pekar du ut alla andra män som idioter när det bara är en person du är arg på? Och varför, varför, varför ställer du inte lite krav på honom istället för att whina om det på Facebook?

(Så försökte jag leta rätt på nån status som såg ut typ sådär och printscreena, men hittade ingen just idag bara för det. Men jag tror ni känner igen det ändå.)

 
7 kommentarer

Publicerat av på 06 januari 2012 i Allmänt, Feminism

 

Etiketter: , ,

7 svar till “Man vet ju hur killar är, höhö

  1. auuus

    09 januari 2012 at 18:22

    Fattar seriöst inte hur jäkla svårt det kan vara att diska, egentligen. Och jag är både kille och dessutom INFP som tydligen ska ha svårt för det här med städning och liknande. Det är ju bara att applicera diskmedel och sedan gnugga med diskborsten! o.0

     
    • MarySaintMary

      10 januari 2012 at 20:11

      Jo, jag förstår det faktiskt. Inte själva diskandet, det är ju lätt oftast, men just att ta sig upp ur soffan/ta sig samman när man kommer hem från jobbet och verkligen göra det. DET är svårt!

       
  2. Peaches

    31 januari 2012 at 18:02

    Och än värre tycker jag är när folk liksom ”gullar” med sin partners okunskaper och tillkortakommanden på disk-/städ-/däcksbytar-fronten. Också betydligt vanligare bland kvinnor än män, tycker jag mig se. Kvinnor som med lite överseende röst och ”humoristisk” ton berättar om hur deras män misslyckats med diskning/matlagning/whatever. Har en tjejkompis som ofta pratar om sin sambo på det här sättet och jag vill bara skrika. Å andra sidan så verkar hon ju nöjd med att ha det på ett extremt könsnormativt sätt i sitt förhållande så då får det väl vara så då.

    Och PS, hur kan det komma sig att jag inte vetat om att du har en blogg?!

     
    • MarySaintMary

      01 februari 2012 at 13:40

      Ja, det är asfånigt! Eller som blir stolta när deras kille typ stekt bacon själv.

      Ja, jag vet inte hur du missat det. Jag brukar väl länka när jag kommenterar hos dig? Men välkommen hur som helst! :)

       
  3. Peaches

    01 februari 2012 at 15:45

    Nej! Det brukar du faktiskt inte! Det var därför jag blev så förvånad.

     
    • MarySaintMary

      01 februari 2012 at 18:37

      Men jag kommenterar genom WordPress…tycker länken borde komma automatiskt då? Hur gör man för att ändra det?

       
  4. Peaches

    01 februari 2012 at 18:47

    Hm. Jag vet faktiskt inte. Jo. Här under rutan står det nu för mig i alla fall att jag kommenterar genom mitt wordpress-konto och så inom parentes logga ut/ändra. Kanske testa att klicka ändra och fylla i namn, mailadress och url?

     

Kommentera

 
