RSS

A Game of Gubbsjuka

13 Jan

Jag håller just nu på och läser A Song of Ice and Fire-serien av George RR Martin, kanske mer känd som Game of Thrones efter TV-serien som bygger på första boken. Detta efter att ha blivit rekommenderad den som mer realistisk fantasy. Och ja, jag vet inte om den är realistisk, eller om den ens är fantasy. Vad det definitivt är är fruktansvärt deprimerande. Serien har för det första inga protagonister, huvudpersoner som man ska ”heja på”. Eller, den har några, men den har även deras fiender som huvudpersoner i andra kapitel, och sedan helt andra huvudpersoner, och till slut vet man varken ut eller in när huvudpersoner dör och försvinner och jag vet inte vad. Det är intressant läsning för sådana som jag som är uppfödd på Sagan om Belgarion och Wheel of Time. Jag blev orimligt upplyft i början av att få läsa ord som fuck och cunt och cock på var och varannan sida. Det var spännande när man insåg att barn kan dö. Att huvudpersoner kan dö. Att folk bedriver incest. Att barn kan bli våldtagna…eller vänta nu lite va.

Det är klart att man ska få skildra allt. Jag tycker det är helt fantastiskt i dagens censurerade värld att böcker som denna kan vinna framgång. Att serier som köttiga, blodiga, kåta True Blood finns i kontrast till softade, plastiga, rena Vampire Diaries. Men en bit in i A Song of Ice and Fire börjar känslan komma krypande av att det är författarens gubbsjuka fantasier som beskrivs snarare än en ”realistisk” medeltidsvärld. Eller vad sägs om kvinnan som ligger i sin säng och funderar på hur hon, när hon blev våldtagen, slickade i sig mannens sperma som hämnd, för att mannen inte skulle få göra henne gravid. OH YEAH WOMAN, där fick du verkligen din hämnd! Bra jobbat! (Ett tips är ju annars att om du har fått sperman någonstans där du kan slicka i dig den, så lär du inte bli gravid ändå, basåruvet.) Sedan våldtar hon en annan kvinna. Fint. Dock att den andra kvinnan verkar gilla det. Jo, för så är det. Kvinnor kan ju inte våldta, och speciellt inte om det är två kvinnor inblandade, för som alla vet så är kvinnor så sexiga varelser att ingen kan egentligen vilja säga nej till sex med en kvinna. Jo, så är det.

Sen i kapitlet efter (skrivet ur manlig synvinkel) har någon tillfångatagit en hel släkt/familj (alltså seriöst, jag orkar inte hänga med på vem eller varför) och låter alla kvinnorna passa upp på honom. Nakna. Och sen tvingar han dem att ligga med folk. Stackars kvinnor, tänker kanske en normalt funtad människa då. Nej, förstår ni, det är inte kvinnorna det är synd om. Detta görs nämligen för att förnedra deras pappa/man/whatever släkting, som blir så fruktansvärt kränkt av att hans kvinnor degraderas till horor. Joråsåatteeh…

Jag försvarade TV-serien i början, jag gjorde faktiskt det. Trots alla omotiverade bordellscener (alltså seriöst! har aldrig sett så många horor i hela mitt liv som i den serien) med nakna kvinnor. Jag bara: fast alltså, det är serien som är lite överdriven! Böckerna är inte sådär… Så var de visst det, ;ppPppPpPp

 
11 kommentarer

Publicerat av på 13 januari 2012 i Feminism, Läsning, TV-serier

 

Etiketter: , , ,

11 svar till “A Game of Gubbsjuka

  1. janetweiss

    13 januari 2012 at 20:16

    Men blä! Varför ska det alltid vara såhär!

     
    • MarySaintMary

      13 januari 2012 at 21:04

      Det verkar som att när det ska vara ”medeltid” så spelar det ingen roll om det är fantasy och en helt annan värld där helt andra lagar råder och magi finns – könsrollerna ska ändå vara samma som på VÅR medeltid. Trist att ingen kan lyfta blicken lite högre än så. Jag antar att det är meningen att det ska vara ”realistiskt”, vilket är lite fånigt iom att det som sagt är fantasy.

       
  2. Robin

    13 januari 2012 at 20:32

    Jag tycker att det där är en ganska orättvis skildring av böckerna. Det är ju inte alls så mycket sex och våldtäkt som du beskriver. Den stora, överlägsna delen av hela serien handlar ju om intriger och drama. De tillfällen där det är våldtäkt skildras det på ett hemskt sätt.

    Jag tror det finns en scen som jag reagerade på som var lite udda. Det var en scen med Dany och hennes … vad man nu kallar det. En annan kvinna. De gjorde saker. Kändes inte som att den scenen bidrog med nått. Utöver det, på så många sidor som serien är, så förstår jag inte hur du kan lyfta fram det som att vara en av de mest kvinnoföraktande serierna som finns, för det är lite så det låter.

     
    • MarySaintMary

      13 januari 2012 at 20:39

      Nej, det finns mycket annat i serien också. Jag läser den ju fortfarande, tycker den är spännande osv. Jag menade inte det här som en recension av serien, utan ville lyfta fram en specifik grej som jag ogillar.

      Danys och hennes sexlärarinna ja. Helt omotiverad scen. Finns även en scen där Littlefinger står och håller nåt random tal rakt ut i ingenting samtidigt som två horor har sex med varandra, och en annan scen där en hora står i bakgrunden och tvättar fittan när en annan man pratar. Jag tycker de är lika omotiverade.

       
  3. Robin

    14 januari 2012 at 0:59

    Ja, fast det är ju scener i filmen? Jag tyckte att scenen med tjejerna som hade sex med varandra var ALLDELES för överdriven, verkligen. Det var ju typ porr, och den höll på i 5 minuter. Fail. Fast det är nog enda scenen i tv-serien som jag tyckt varit för mycket.

     
    • MarySaintMary

      16 januari 2012 at 15:42

      Ja, precis, jag trodde det var serien du menade när du skrev om Daenerys och hennes ”sexlärare”, för jag minns inte att det var så framträdande i boken.

      Gällande böckerna så var det de två scenerna jag beskriver i inlägget som störde mig mest, eller kanske snarare så att när jag läste dem så kände jag att det ”var droppen”, för det har ju varit en hel del liknande grejer innan som jag har valt att ha överseende med.

       
  4. ÅsaKristin

    14 januari 2012 at 14:12

    Jag håller definitivt med om att scenen med Littlefinger och dom två brudarna var sjukt onödig och till slut jävligt obekväm, som jag minns det fanns den inte ens med i boken. Men att det förekommer så fruktansvärt mycket våldtäkter i böckerna tycker jag inte.. Och det här med att framställa kvinnorna som horor för att förnedra deras manliga släktingar är väl inte så långt ifrån verkligheten trots allt?

    Kvinnoporträtten i böckerna tycker jag ändå är jävligt bra. Det är ju starka, självständiga kvinnor som står i fokus, bortsett från Sansa, men jag tror även att hon kommer förändras ju mer böckerna kommer framåt..

    Böckerna är ju jävligt brutala, det gäller ju inte bara våldtäkterna…

     
    • MarySaintMary

      16 januari 2012 at 15:54

      Lite lätta spoilers här, be warned!

      Ja, det är brutala böcker. Det är ju meningen liksom, det fattar ju jag med. Och som jag skrev så gillade jag det jättemycket i början. Men just den scenen jag beskriver ovan med Cersei känns bara så onödig och överdriven.

      Sedan håller jag med om att det inte är så många våldtäkter som skildras rakt ut, men det är med där i bakgrunden liksom. Att t ex Arya får höra vuxna män insinuera saker om henne. Många pratar mycket om gruppvåldtäkten på Lollys som en lite ”kul grej” (eftersom ingen gillar henne). Brienne får höra jävligt mycket skit. Och man vet liksom hela tiden att även fast det sällan beskrivs rena våldtäkter så kommer kvinnor bli våldtagna hela tiden. Och blir det, fast kanske de flesta huvudpersonerna kommer undan i de värsta fallen.

      Ja, det är klart att det är ganska verklighetstroget med hela hederskulturgrejen, men så onödigt att välja att ha med just den grejen, och överdriva den jättemycket, när man ändå skriver _fantasy_, där man kan bestämma helt själv hur man vill att världen ska vara. Och ja, jag tycker det är överdrivet att en man dödar sin fru för att hon legat med (blivit våldtagen av?) en annan man. Ja, det förekommer i verkligheten, men allt som förekommer i verkligheten behöver man ju inte lyfta fram i en fantasivärld.

      Annars håller jag med dig om att det finns många bra och intressanta kvinnoporträtt. Synd att många av dem måste kuvas genom sexuellt våld bara.

      Sen bara en grej angående Sansa, om man nu vill att böcker ska vara så verklighetstrogna som möjligt, varför gillar man då inte Sansa? Hon är ju en typiskt damig, duktig, ordentlig, kuvad kvinna, så som ”kvinnor var” på medeltiden. (Säger inte att du ogillar henne, men jag vet att många gör det.) Hon känns ju i så fall bra mycket mer trovärdig än till exempel Arya.

       
  5. ÅsaKristin

    20 januari 2012 at 14:56

    Ja, du har förstås rätt i att det finns med i bakgrunden hela tiden. Det sexuella våldet och våldtäkts-anspelningarna och det är ju precis som du säger förbannat onödigt egentligen. Och det kanske är så att han skrivit böckerna just för att kunna få utlopp för sjuka fantasier, vem vet?

    Något som verkligen störde mig var att man nästan skulle tycka synd om honom för att han var ”tvungen” att slå ihjäl sin fru. Det var så hiiimla synd om honom och han var ju sååå ledsen.. Eh? (Havs-snubben, vars bror våldtog hans fru.. minns verkligen INTE vad han heter alltså.. Jag tror att vi menar samma person iaf.)

    Jag ogillade Sansa förut, men mest för att hon var så jävla naiv och för att hon faktiskt såg till att Lord Stark förlorade huvudet.. Nu tycker jag mest synd om henne.

    En annan sak med kvinnorna är ju att dom i slutändan ändå räddas av en stor stark man.. Så ja, böckerna har kass kvinnosyn helt enkelt. Precis som dom flesta andra böcker/filmer/spel/serier..

     
    • MarySaintMary

      25 januari 2012 at 13:22

      Jo, menade ”havssnubben”, haha. Jag orkar verkligen inte engagera mig i alla nyintroducerade karaktärer.

       

Kommentera

 
