RSS

Om att tänka lite längre än näsan räcker

16 Jan

Det här om transsexuella och steriliseringar. Riksdagen har lagt fram ett förslag om att avskaffa de sista tvångssteriliseringarna i Sverige, dvs tvånget för transsexuella att sterilisera sig för att kunna byta juridiskt kön. Det gjordes nämligen en utredning för ett tag sedan som kom fram till att tvånget på sterilisering bör slopas. Men Kristdemokraterna vill, och ser ut att också lyckas med att stoppa detta lagförslag. Varför då? Argumenten tycks vara att ”vara försiktig” med att ändra lagen (what?! ni vet att den nuvarande lagen bryter mot mänskliga rättigheter, right?) och att det kan vara farligt för transsexuella att skaffa barn (kan säkert stämma, men det kan väl vara farligt för en massa andra personer också och dem tvångssteriliserar man inte).

Alltså, jag fattar att man tycker att transsexualitet är ”konstigt”. Jag fattar att man personligen absolut inte kan tänka sig hur någon skulle vilja ”byta kön” (eller genomgå könskorrigering, som det egentligen heter). Jag förstår att alla kanske inte har så bra koll på vad transsexualitet är, och man har aldrig träffat någon som är (öppet) transsexuell och man tror att det handlar om att tjejer ska operera dit en snopp, eller att killar ska operera bort snoppen. Alltså jag hade själv väldigt dålig koll på transfrågor för inte alls länge sedan, och har missförstått en massa saker. Och det kan vara okej, tycker jag, för man kan inte vara insatt i allt, även om det såklart vore bra om man kunde nå ut med mer information om transpersoner till allmänheten. (Har du dålig koll på transsexualitet och vill lära dig mer så rekommenderar jag Trollhares blogg.)

MEN: det är inte okej att som icke-insatt person ta en massa godtyckliga beslut angående en viss grupp människor, och bestämma sig för ett eller annat utefter sina egna fördomar. Och speciellt inte när det handlar om så viktiga saker som steriliseringar. Ja, jag fattar att du, Random Kristdemokrat, skulle tycka att det såg konstigt ut med en gravid man. Tro mig, jag skulle också haja till. Jag fattar att du skulle bli förvirrad om könsdikotomin försvann och det kom en gråzon mellan män och kvinnor. Men vad du personligen känner angående detta är inte relevant! Det som är relevant är att det finns personer därute som aldrig kan få barn för att du personligen tycker att det skulle vara weird. Och det är inte okej.

Edit: Här finns en internationell namninsamling mot detta. Tycker det är pinsamt att jag senast skrev på emot något galet ryskt lagförslag om kränkningar av homosexuellas rättigheter, och så får jag ett mail från organisationen som ordnar de här namnunderskrifterna om att ”i Sverige vill de behålla tvångssteriliseringar, vi måste stoppa detta”. Det känns bara så ociviliserat och jag trodde vi var bättre än så.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 januari 2012 i Politik

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
