RSS

Det är inte edgy, det är grupptryck

24 Jan

En sak som jag tycker är fånig är när folk vältrar sig i hat och hån mot saker som alla andra också hatar. När det blir nån slags konsensus om att saker suger, och sedan behöver man inte motivera längre. Oftast blir det väl så när det handlar om fenomen som är väldigt populära, för då känner man att man på nåt sätt sparkar uppåt. Men jag tycker ändå det är så fånigt och framför allt fantasilöst att jag har börjat ifrågasätta. Och oftast har inte folk några argument då! Det blir typ: ”…meh, det är ju skit!”. Eller ännu värre: ”…meh, det är ju gay”.

Självklart ska man ifrågasätta och försöka skapa opinion gentemot sådant man tycker är skadliga/dåliga på något sätt, men det är inte det jag menar här. Det här handlar mer om att man tycker saker är ocoola, och i förvissningen om att alla andra tycker likadant börjar vältra ur sig dynga. Och skulle det vara någon som säger emot, så är det förmodligen nån liten fjortis eller någon annan man ändå ser ner på och inte bryr sig om.

Lista på saker som jag är trött på att folk tror att de är coola för att de dissar:

* Nickelback

* Takida

* Twilight

* Justin Bieber

* Ed Hardy

* Socialdemokraternas partiledare

Dock att jag inte har försvarat Justin Bieber sen jag läste om hans abortuttalande (typ: abort är alltid fel, oavsett), men kom igen, det är inte det folk hatar honom för. De hatar honom för att han ”är gay” och alla småtjejer älskar honom trots att han inte gör speciellt fantastisk musik.

Här illustrerar Feminist Frequency-tjejen (förlåt, glömt namnet) min poäng på ett bra sätt:

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 januari 2012 i Allmänt

 

Etiketter: , , , , , ,

2 svar till “Det är inte edgy, det är grupptryck

  1. kajsalisasblogg

    25 januari 2012 at 22:11

    Få se nu,
    Nickelback, skulle aldrig hacka på dom. Lite så där mysigt helylle som Hammerfall ungefär ( inget fel i det ) . Sen vet man vad man får.
    Takida: Sett live en gång, lite tamt, men det var under Curly Sue-preioden när dom låg på svensktoppen, så jag slapp få åldersnoja i publiken vilket dom skall ha ett stort tack för.
    Twilligt: Inte hängt med, men det jag sett är helt ok.
    Justin Bebier: Har inte hackat på honom sen gårdagens inlägg.
    Ed Hardy: Om jag inte körde med det, vem skulle då alla preppynördar ropa white trash efter, så jag kan svara: Its not Ed Hardy its a tatoo. Skaffa glasögon din jävla svärmorsdröm.
    Socialdemokraternas partiledare. Tycker väldigt väldigt illa om folk som skall sparka på dom som redan ligger. Som Pteter Kadhammars senaste krönika i Aftonbladet. Han måste bara förnedra ännu mer, tycker det räcker nu.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article14263254.ab

     
    • MarySaintMary

      25 januari 2012 at 22:43

      Haha! Men jag menar inte att man inte får hata på dem, bara att om man ska göra det så ska man göra det av rätt orsaker. Men det är nog ingen risk för din del, du lyssnar väl och gillar vad du vill utan att bry dig om vad andra tycker :)

      Skrev ”socialdemokraternas partiledare” för att både Sahlin och Juholt varit utsatta för samma sak. Och nu Carin Jämtin 5 minuter efter att hon ”tillträtt”, det var ju duktigt av krönikören!

       

Kommentera

 
